Bestel het nummer meteen via de knop rechts. Wil je graag meerdere exemplaren van dit nummer of er een andere publicatie bij bestellen? Stuur dan een mail naar philippe.vanwalleghem@onserfdeel.be.
In dit nummer houdt Ruth Joos een gloedvol pleidooi voor de geesteswetenschappen en legt Frank Vandenbroucke uit dat Europese solidariteit in België en Nederland populairder is dan je zou denken.
2019 is het jaar van Bruegel en Rembrandt. Waarom blijven hun schilderijen ons fascineren? Volgens Jeroen Olyslaegers houdt Bruegel altijd een slag om de arm en schuilt daarin zijn magie. Rembrandt blijkt dan weer een kneedbare kunstenaar waarop iedereen zijn ideeën heeft geprojecteerd. Voor de nationaalsocialisten was hij zelfs een ‘op-en-top ariër’. Eddy de Jongh laat zien hoe zulke manoeuvres met Rembrandt steunden op historische beschouwingen waarin de schilder en zijn collega’s telkens weer worden beschreven in termen van ‘eigen’ en ‘vreemd’. Die ideeën duiken anno 2019 weer op in een nieuwe vorm.
Daarnaast schetst Annette Portegies de contouren van schrijver Maurice Gilliams’ Antwerpse kindertijd en ziet Elsbeth Etty talloze thematische verbanden in de romans en de Faxen aan Ger van Nicolien Mizee. En hoe zit het met die deal tussen Google en de Gentse universiteitsbibliotheek om oude manuscripten te digitaliseren?
Verder lees je portretten van onder meer danseres en choreografe Lisbeth Gruwez & Voetvolk, theatermakers Alink&Plukaard, kunstenaar Roland Gunst en muzikant broeder Dieleman.
Wim Vandenbussche analyseert de vernieuwde visie op taalvariatie van de Taalunie en vreest dat er weinig politiek enthousiasme zal zijn voor de aanbevelingen. Henriette Louwerse beschrijft vanuit het Verenigd Koninkrijk hoe het verder moet met de neerlandistiek in tijden van brexit.
Tot slot lees je meer dan twintig recensies van recente boeken, van onder andere Frank Westerman, Rachida Lamrabet, Bart Van Loo, Rob van Essen, Ilja Leonard Pfeijffer, A.F.Th. van der Heijden, Kila van der Starre en Babette Zijlstra, Jeroen Brouwers en Nicolaas Matsier.