Oproep van een blinde man aan een keukentafel in Trieste
Wat zal onder vuur liggen als de huidige crisis voorbij is, vraagt Luc Devoldere zich af in het woord vooraf bij het meinummer van de lage landen.
www.de-lage-landen.com
Context bij cultuur in Vlaanderen en Nederland
Wat zal onder vuur liggen als de huidige crisis voorbij is, vraagt Luc Devoldere zich af in het woord vooraf bij het meinummer van de lage landen.
Het belang van het verzet in de Tweede Wereldoorlog behoort niet tot het collectieve geheugen van de Belgen. Merkwaardig, want het verzet kan een indrukwekkend palmares voorleggen.
Het politieke leven in de eerste jaren na 1944-45 stond in het teken van een machtsstrijd om het legale gezag.
De tegenstrijdige meningen binnen de Volksunie over wat ooit ‘gastarbeid’ heette, blijven relevant voor het huidige Vlaamse migratiedebat.
De verzorgingsstaat, een grote naoorlogse realisatie, blijkt niet vanzelfsprekend en al helemaal niet eeuwig te zijn. Hoe behouden we het goede van het systeem in de hervorming die zich aandient?
Het debat over dekolonisering staart zich al te vaak blind op symboolkwesties, en daardoor ontstaat geen toenadering, maar juist nog meer polarisering.
Ontwerpers van de jonge generatie laten de grenzen tussen wetenschap, technologie, design en kunst vervagen in hun streven naar een betere wereld. Nederland loopt in de voorhoede van deze zoektocht.
Vaak valt haar oog op alledaagse, bijna lullige onderwerpen: een radiator, twee laarzen, een stippeltjesonderbroek.
De piepkleine, hyperexpressieve muzikante herschrijft de regels van de klassieke concertwereld en rijgt genres aaneen alsof ze nooit níét met elkaar verbonden waren.
De Nederlandse documentairemaakster portretteert eigenaren van een Rembrandt-schilderij en orkestreert hun verhaal als een spannende detective over de jacht op een onbekende Rembrandt.
Aluin uit Utrecht laat overtuigend zien waarin een klein theatergezelschap groot kan zijn: voor een publiek van jong en oud de oeroude traditie van het verhalen vertellen levend houden.
De Vlaamse singer-songwriter laat zich graag omschrijven als ‘een handelaar in troost’. Hij beschouwt het als zijn missie iets universeels vertellen ‘door middel van iets kleins’.
Vantournhouts voorstellingen dragen invloeden van diverse disciplines en vormen een voortdurende verkenning van de mogelijkheden van het lichaam.