Ik zoek niet naar een beeld, maar naar hèt beeld. Het werk van Carel Visser
(José Boyens) Ons Erfdeel - 1989, nr 4, pp. 535-543
Na een korte biografische schets van Carel Vissers jeugd en de start van zijn carrière, bespreekt de auteur aan de hand van concrete beelden de evolutie in Vissers oeuvre. De symmetrie wordt gezien als een belangrijk ordeningsprincipe - de asymetrie in een beeld als Auschwitz krijgt daardoor extra gewicht. In de jaren zestig vertoonde zijn werk verwantschap met de minimal art - in een later stadium (vanaf 1978) gaat hij \objets trouvés\" in zijn werk opnemen, o.a. in de sieraden die hij ontwerpt. Naar aanleiding van de zestigste verjaardag in 1988 van de kunstenaar werd een overzichtstentoonstelling georganiseerd in het Rijksmuseum Kröller-Müller, een jaar later verscheen de monografie, van de hand van Carel Blotkamp."
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden