Context bij cultuur in Vlaanderen en Nederland

Publicaties

Context bij cultuur in Vlaanderen en Nederland

FOTO’S ALS GOEDAARDIGE ACCIDENTEN. België volgens Harry Gruyaert
0 Reacties
kunst

FOTO’S ALS GOEDAARDIGE ACCIDENTEN. België volgens Harry Gruyaert

(Dirk Leyman) Ons Erfdeel – 2013, nr 3, pp. 119-122

Dit is een artikel uit ons papieren archief

De Belgische fotograaf Harry Gruyaert (°1941, Antwerpen) mag dan al zevenentwintig jaar lang lid zijn van het prestigieuze foto-agentschap Magnum, toch hebben zijn beelden zich nog amper in ons collectieve geheugen genesteld. Zo gaat dat als je op vroege leeftijd naar het buitenland verkast, je uitvalsbasis Londen of Parijs wordt, je vervolgens de hele wereld rondtrekt en een eerder compromisloos oeuvre vol fel coloriet ontwikkelt. Gruyaert is bovendien niet de man van de schijnwerper. Toch heeft deze “Picasso van de kleurenfotografie” – zoals Magnum-collega Carl De Keyzer hem ooit betitelde zijn vaderland op markante wijze vastgelegd. In zijn foto’s over België combineert de fotograaf subtiel mededogen en dwarse tederheid met een groteske visie, die het alomtegenwoordige surrealisme dik in de verf zet. Eind 2012, begin 2013 was Harry Gruyaert dan toch sant in eigen land met de fraaie, goed gecomponeerde overzichtstentoonstelling Roots in de Brusselse Botanique. Die kreeg een passend verlengstuk in het gelijknamige boek. In 2014 krijgt Gruyaert als kers op de taart in Parijs een grote overzichtstentoonstelling in het Maison Européenne de la Photographie.

"

Aanmelden

Registreer je of meld je aan om een artikel te lezen of te kopen.

Sorry

Je bezoekt deze website via een openbaar account.
Je kunt alle artikelen lezen, maar geen producten kopen.

Belangrijk om weten


Bij aankoop van een abonnement geef je toestemming voor een automatische herabonnering. Je kunt dit op elk moment stopzetten door contact op te nemen met emma.reynaert@onserfdeel.be.