Publicaties
'De papieren man': prijzenmanna en verkeerd gelezen kinderboeken
1 Reacties
De papieren man
literatuur

'De papieren man': prijzenmanna en verkeerd gelezen kinderboeken

‘De papieren man’ zit op het vinkentouw voor de literaire actualiteit in Vlaanderen en Nederland. Deze keer heeft hij het onder meer over Ilja Leonard Pfeijffer als Zomergast, kinderboeken die plots "verkeerd gelezen" worden, de problemen van Crossing Border, de heropleving van De Contrabas én veel prijzenmanna.

Bekroond antiracistisch boek in vizier van antiracisten

De Nederlandse kinderboekenschrijver Dolf Verroen (92) belandde onlangs in een hevige Facebook- en Twitterstorm over zijn confronterende en bekroonde boek Slaaf kindje slaaf (ook verschenen als Hoe mooi wit ik ben), dat veertien jaar geleden al het licht zag. Ironisch genoeg is het een boek dat racisme aanklaagt, maar dat antiracisten nu voluit in het vizier nemen. “Een meisje uit Zeeland plaatste een bericht dat ze verontwaardigd was over het verhaal, waarin het meisje Maria op haar twaalfde verjaardag een slaafje, Koko, krijgt. Het boek speelt vanzelfsprekend in de tijd voordat de slavernij werd afgeschaft, toen mensen slaven als gebruiksvoorwerpen beschouwden en niet als mensen”, schrijft de Leeuwarder Courant.

Het boze Facebookbericht werd massaal gedeeld en Dolf Verroen zag zich plots bedolven onder de haatmails, vooral van kinderen. “Weet je wat het punt is? Als gekleurde kinderen lezen dat Maria iets lelijks zegt tegen haar slaaf, betrekken ze dat op zichzelf. Ze maken geen onderscheid tussen het verhaal en zichzelf. Dat is een probleem. Het is eigenlijk slecht lezen. Maar ik krijg nu een ongelofelijke scheldkanonnade over me heen. Dat is best vervelend”, zegt Verroen in de krant.

Volkskrant-recensent Pjotr van Lenteren sprong voor Verroen in de bres: “Dat hele volksstammen alleen expliciete, letterlijke teksten begrijpen, niet tussen de regels kunnen lezen en geen gevoel hebben voor dramatische ironie, wiens schuld zou dát zijn? Dit is niet het moment om één integere schrijver onterecht te bekritiseren, dit is het moment voor ouders en leraren om op te staan tegen racisme (ik zeg het maar even expliciet) en voor beter geschiedenis- én literatuuronderwijs.”

Bol.com laat het boek intussen wél vergezellen van de waarschuwing dat het mogelijk als “kwetsend” kan worden ervaren. Slaaf kindje slaaf werd onder meer gelauwerd met de prestigieuze Deutscher Jugendliteraturpreis en met de Gustav Heinemann Friedenspreis. Volgens experts zou het boek dan weer “schadelijk” zijn als het zonder uitleg of omkadering wordt gelezen, zie hierover RTL Nieuws.

Literaire najaarsfestivals doffen zich voorzichtig op

Zowel in Vlaanderen als in Nederland starten twee literaire festivals toch hun voorbereidingen op voor hun najaarseditie. Zo gaat Crossing Border in Den Haag – ondanks corona – toch door van 3 tot en met 8 november, al maakt de organisatie enige reserve voor onverwachte ontwikkelingen. “De opzet wordt in ieder geval aangepast: liveoptredens voor een kleiner publiek in bestaande locaties, gecombineerd met online events en live streaming”, meldt Boekblad.

Intussen raakte half juni bekend dat het Haagse college het advies overneemt om het 28 jaar oude literaire festival geen subsidie meer te verstrekken. “Ze kregen al een paar jaar geleden een scherpe beoordeling, twee jaar later krijgen ze dezelfde kritiek en weer doen ze er niks mee. Zij stellen dat ze zo uniek zijn dat ze niks met de kritiek hoeven te doen, maar zo werkt het niet”, zegt wethouder van Cultuur Robert van Asten in NRC Handelsblad. Wordt dit dus de laatste editie van Crossing Border?

Directeur Louis Behre overhandigde de wethouder eerder 400 pagina's aan steunbetuigingen, met inbegrip van de handtekeningen van 250 auteurs, zoals Isabel Allende, Hillary Mantel, Arnon Grunberg en A.F.Th. van der Heijden.

Er was onlangs ook flink wat heisa rond belangenvermenging bij de subsidiebeslissing, zoals we in de vorige editie van De papieren man al meldden. Ellen Walraven, de nieuwe directeur van het concurrerende Writers Unlimited, was vlak voor haar aanstelling lid van de adviescommissie die bepaalde of de centen naar dát festival of naar Crossing Border gingen. Terwijl Writers Unlimited nét meer subsidie van de commissie kreeg. Het regende daarover opiniestukken. Maar nu heeft de wethouder kennelijk toch Walraven uit de wind gezet.

In Gent staat in oktober een nieuwe editie van Het Betere Boek op stapel. Thema wordt dit jaar ‘Ontdenk Afrika’, met aandacht voor de rijkdom en diversiteit van de literatuur van en over Afrika. Curatoren Nadia Dala en Omar Ba stelden een programma samen op verschillende locaties in de stad. Momenteel zijn nog maar vier deelnemende namen bekend, onder wie Rachida Lamrabet en David Diop. Ook debuutprijs De Bronzen Uil wordt opnieuw uitgereikt. De shortlist daarvan volgt in september.

Atlas Contact start antiracistische campagne

Uitgeverij Atlas Contact speelt in op de toenemende vraag naar relevante antiracistische boeken en lanceert daarom een specifieke campagne om de maatschappelijke discussie aan te zwengelen. Met de hashtag #educateyourself én met posters, boekenleggers en advertenties zetten ze titels van zwarte auteurs in de schijnwerpers. Ook worden leeslijsten beschikbaar gemaakt met daarop auteurs als Malcolm Gladwell en Colson Whitehead, van wie vooral De ondergrondse spoorweg weer belangstelling losweekt. Daarnaast steunt men het historische Amsterdamse archief The Black Archives met een donatie. Het herbergt een grote collectie boeken vanuit zwart perspectief.

https://www.youtube.com/embed/G8G7eHISBRg

‘Nieuwe Stijl’-dichter Hans Sleutelaar overleden

De Rotterdamse dichter Hans Sleutelaar is op 84-jarige leeftijd overleden. Sleutelaar behoorde tot de kringen van de Zestigers en was ooit kompaan van Armando, Vinkenoog en Vaandrager. Van hem is de zin “Wollt Ihr die totale Poesie?”. Zijn Verzameld Werk, dat onder die titel uitkwam, telt amper 96 pagina’s. Hij publiceerde slechts drie poëziebundels: Schaars licht (1979), Vermiste stad (2004) en Wollt Ihr die totale Poesie? (2015).

Sleutelaar werd op 22 september 1935 geboren in Rotterdam, meldt Tzum. Hij was redactiesecretaris van het literaire blad Gard Sivik. Samen met Cornelis Bastiaan Vaandrager, Hans Verhagen en Armando zette hij later het tijdschrift De Nieuwe Stijl op. Hij was ook medewerker van de Haagse Post en hoofdredacteur van uitgeverij Boelen. In november 2016 ontving hij de Anna Blaman Prijs. De laatste jaren kampte hij met de ziekte van Parkinson. Intussen raakte bekend dat Erik Brus zijn biografie zal schrijven. Die zou in 2023 moeten verschijnen bij De Bezige Bij.

Ilja Leonard Pfeijffer is zesde Zomergast

Schrijver Ilja Leonard Pfeijffer, auteur van onder meer Grand Hotel Europa, is een van de zes Zomergasten van het bekende, gelijknamige VPRO-programma. Pfeijffer maakt zijn opwachting op 23 augustus. De andere vijf gasten zijn Typhoon, Inez Weski, Nazmiye Oral, Jaap Goudsmit en Carola Schuiten. Zij mogen keer op keer hun favoriete televisie- en filmfragmenten kiezen en becommentariëren, in een avondvullende uitzending met presentator Janine Abbring. Zij leidt al voor de vierde keer op rij het programma. Het onverwoestbare format is aan zijn 33ste editie toe.

Vertalers aan de slag met 4 mei-tekst van Arnon Grunberg

https://www.youtube.com/embed/-YjD64HIpaQ

Op initiatief van vertaalster Nederlands-Hongaars Judit Gera wordt de tekst van Arnon Grunberg getiteld 'Nee', uitgesproken op de herdenkingsbijeenkomst op 4 mei, door elf vertalers in evenveel talen omgezet, meldt Boekblad. Gera verzocht tien van haar collega’s de vertaling van dit essay op zich te nemen en op die manier bij te dragen aan het project ‘Vertalen voor een betere maatschappij’.

Grunberg pleit voor betekenisvol herdenken “vanuit de overtuiging dat het verleden nooit voltooide tijd wordt”. Het essay wordt nu vertaald door respectievelijk Gheorghe Nicolaescu (Roemenië), Veronika ter Harmsel-Havlikova (Tsjechië), Rainer Kersten (Duitsland), Goska Diederen-Woźniak (Polen), Maria Encheva (Bulgarije), Judit Gera (Hongarije), Irina Michajlova (Rusland), Mateja Seliškar Kenda (Slovenië), Gioia-Ana Ulrich Kezevic (Kroatië), Aleksandar Djokanovic (Servië) en Claudia di Palermo (Italië). Het is inmiddels in vier landen gepubliceerd, en er volgen er meer.

Kort nieuws

# Het gesmaakte katern Letter&Geest van de Nederlandse krant Trouw verdwijnt. Het bevatte ook veel literaire recensies en achtergrondverhalen over samenleving, actuele kwesties en letteren. Het gaat nu op in het nieuwe katern ‘Tijd’, dat vanaf september het stokje overneemt. Ook een aantal bekende literaire columnisten verdwijnen, zoals Gerbrand Bakker, Erik Jan Harmens en Franca Treur. Eerder al was bekendgeraakt dat Wim Boevink en Rob Schouten op pensioen worden gestuurd. Schouten schreef ook recensies over Nederlandse literatuur. Of die gehandhaafd blijven, is niet bekend.

# Schrijver, illustrator, dichter en performer Joke van Leeuwen is de nieuwe gastschrijver van de Rijksuniversiteit Groningen. In drie lezingen en een openbaar interview in het collegejaar 2020-2021 zal zij als ‘Nederbelg’ beide kanten van de grens verkennen. Ook komen “de relatie tussen tekst en beeld” aan bod en onderzoekt zij “moderne en historische uitingen van seks”. Daarnaast verzorgt ze voor een selecte groep studenten werkcolleges, meldt de RUG.

# De Nederlandse schrijfster Roxane van Iperen is aangezocht om volgend jaar het Boekenweekessay te schrijven. Eerder was al bekendgemaakt dat Hanna Bervoets het Boekenweekgeschenk 2021 voor haar rekening neemt. De 86ste Boekenweek, die als thema ‘Tweestrijd’ heeft, vindt plaats van zaterdag 6 tot en met zondag 14 maart 2021. De schrijfster vindt het een “hele eer” om op deze manier deel uit te maken van de jaarlijkse leesbevorderingscampagne, laat ze weten in Het Parool.

# De Vlaamse dichteres Maud Vanhauwaert en de Nederlandse dichter Rodaan Al Galidi gaan dan weer in duet het Poëziegeschenk 2021 schrijven, meldt het Poëziecentrum. Het thema is ‘Samen’ en de auteurs bepalen dan ook onder hun tweetjes hoe ze het zullen aanpakken, logisch. Na Peter Verhelst (2018), Tom Lanoye (2019) en tien jonge auteurs dit jaar is het nu dus aan een duo. De Poëzieweek neemt een aanvang op donderdag 28 januari 2021 in Vlaanderen en Nederland met Gedichtendag en duurt tot en met woensdag 3 februari.

# Dichteres Delphine Lecompte is terechtgekomen in een psychiatrische inrichting om af te kicken en bericht daarover de hele zomer in HUMO, maar ook over “drankmisbruik, baldadigheden en amoureuze perikelen”. Of over duels tussen “de voormalige vrachtwagenchauffeur” en “de oude kruisboogschutter”.

# Frits De Vries schreef een biografie van Ward Ruyslinck (1929-2014), Dubbellevens, verschenen bij uitgeverij Prominent. De Vries steekt niet onder stoelen of banken dat hij een bewonderaar is. Ruyslincks biografie is “nogal schools”, vindt Petra Teunissen-Nijsen op Biografieportaal. “Het boek bevat nogal wat opsommingen en herhalingen en veel te lange citaten. De fotobijschriften zijn niet adequaat. Zo doet de vorm waarin Ruyslincks levensverhaal is gegoten, afbreuk aan het belang van de fascinerende schrijver die hij was. Dat dualisme kan nooit de bedoeling zijn geweest van zijn enthousiaste biograaf.”

# Literatuur Vlaanderen sleutelt aan een nieuw meerjarenplan en heeft daartoe een aanzet gegeven, na overleg met diverse partners, spelers in het literaire veld, organisaties, schrijvers, literaire tijdschriften.. Meer details vallen hier te lezen. Speerpunten? “Voor een internationale promotie van literatuur waarbij Literatuur Vlaanderen als volwaardige partner naast het Nederlands Letterenfonds kan staan; voor een actieplan leesbevordering gedragen door Cultuur én Onderwijs, Welzijn en Innovatie; voor de ontwikkeling van beloftevol talent én voor de ondersteuning van auteurs die al wat verder staan in hun carrière; voor literatuur binnen én buiten het boek; voor een inclusieve reflex die gaandeweg vanzelfsprekend kan worden en voor een financieel gezond literair middenveld dat de zonet benoemde uitdagingen mee kan aanpakken”, klinkt het. Wat dat precies betekent, moet nog verder uitgeklaard worden. Het Boekenoverleg is intussen ook een soort relanceplan voor de financiële behoeften van het boekenvak op korte termijn overeengekomen, met een aantal concrete voorstellen.

# Een doorwrochte recensie van Huub Beurskens over Afscheid, de nieuwe dichtbundel van de bijna 87-jarige Cees Nooteboom, verschenen bij uitgeverij Koppernik, is te lezen op de site van het literaire magazine DW B.

# De tegenwoordig in Tsjechië wonende Chrétien Breukers, schrijver en publicist, is opnieuw gestart met zijn eenmansweblog De Contrabas, dat vijf jaar later nu gewoon De Nieuwe Contrabas heet. Hij zal er regelmatig iets schrijven, volgens persoonlijke voorkeur en - zoals vanouds - met her en der een lofprijzingetje links en een afrekeningetje rechts. “Zo ik ièts ben… ben ik een webblogger. Iemand die regelmatig schrijft omdat hem dingen opvallen. Dingen die in de literatuur gebeuren. Of iemand die schrijft over gelezen boeken. Ik ben een schrijver met zijn wortels in de blogwereld.” Hij wist voor deze bezigheid zelfs een subsidie los te peuteren bij het Nederlands Letterenfonds via ‘Van Maker tot Lezer’.

# Boekensite Bazarow wil schrijver en vertalers extra inkomsten schenken, zie dit bericht bij Schrijven Online.

# De Nederlandse auteur en P.C. Hooftprijswinnaar K. Schippers belandde met een longontsteking en hartfalen in het ziekenhuis en zweefde dit voorjaar dicht bij de dood. Nu schrijft hij erover in NRC Handelsblad.

# Over de vernieuwde literaire canon van de KANTL – en vooral over het verdwijnen van Jef Geeraerts’ Gangreen – is al veel inkt gevloeid, en dat gaat nog wel even door. Charlotte Van den Broeck schreef in de Standaard der Letteren over ‘intreder’ Jan Wolkers en Turks Fruit.

# Onafhankelijke Vlaamse boekhandels herpakken zich vrij goed na de lockdown en merken een stevige leeshonger. “Niet dat het een hoeraverhaal was: de boekhandels verloren flink terrein ten opzichte van de onlineverkoop,” meldt De Standaard. Achtergronden ook in De Morgen, waar een trend naar meer lokaal boeken kopen wordt geduid.

En daar is het prijzenmanna….

Ook in coronatijden blijven er prijzen uitgereikt worden, jury’s samengesteld en longlists en shortlists op punt gezet. Een uitgebreid overzicht:

# De jury van de Libris Literatuur Prijs 2021 – die elk jaar een volledig nieuwe samenstelling krijgt – is bekend. Het gaat om Lilianne Ploumen (PvdA-politica, Tweede Kamerlid en voorzitter), Judith Eiselin (NRC Handelsblad), Johan Fretz (schrijver, columnist bij Het Parool), Maarten Moll (oud-boekenchef bij de Amsterdamse krant Het Parool) en Yves T’Sjoen (professor Universiteit Gent).

Dit jaar ging de prijs verrassend naar Sander Kollaard, voor Uit het leven van een hond, waarover De Lage Landen al eerder berichtte. Het boek beklimt intussen meer dan gestaag de bestsellerlijsten. Een uitgebreid interview met Kollaard viel te lezen in De Morgen. “Mijn hoofdpersonage is als geen ander in staat het lichte, aardige, lekkere, vrolijke en mooie te detecteren. Daar is hij echt heel goed in”, benadrukt Kollaard. “Het intrigeert me ook: schrijven over doodgewoon geluk. Omdat je het gewoonweg veel minder tegenkomt in de literatuur.” Marie-José Klaver ziet het boek én het hoofdpersonage zelfs als een hedendaagse Elckerlyc en probeert dat hard te maken op Neerlandistiek.nl.

# Dat de C. Buddingh’ Prijs naar Jens Meijen voor het beste jaarlijkse poëziedebuut is gegaan en Guus Kuijer werd vergast op de Constantijn Huygensprijs, kon u al eerder lezen op De Lage Landen, zie hier en hier.

# Jaarlijks reikt Confituur, het verbond van onafhankelijke boekhandels, in het voorjaar zijn eigen literaire prijs uit. De symbolische Confituur Boekhandelsprijs is ditmaal toegekend aan schrijfster en dichteres Charlotte Van den Broeck met haar essaybundel Waagstukken, verschenen bij De Arbeiderspers. Voor de Publieksprijs wist Femke Vindevogel het meeste stemmen te rekruteren voor haar debuut Confituurwijk, verschenen bij Van Oorschot.

# De Nederlandse auteur Nina Polak heeft voor haar roman Gebrek is een groot woord De Inktaap 2020 gekregen. Polak was genomineerd voor de literaire jongerenprijs dankzij het winnen van de BNG Bank Literatuurprijs 2018. In totaal lazen 1.187 juryleden deze editie de genomineerde titels en kozen ze Polaks boek als winnaar, meer via Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts en de website van De Inktaap.

Scholieren van 15 tot en met 19 jaar lezen voor De Inktaap de winnende titels van de BNG Bank Literatuurprijs, de Libris Literatuur Prijs en de BookSpot Literatuurprijs (voorheen ECI Literatuurprijs), en kiezen daaruit hun favoriet. Naast Gebrek is een groot woord van Nina Polak (BNG Bank Literatuurprijs 2018) waren ook De goede zoon van Rob van Essen (Libris Literatuur Prijs 2019) en De heilige Rita van Tommy Wieringa (BookSpot Literatuurprijs 2019) genomineerd. Polak geldt als de verrassende winnaar.

# De tweejaarlijkse Lokienprijs, ter grootte van 7.500 euro, is bedoeld voor een literaire organisatie, instelling of initiatief, werkend in de geest van schrijver Sybren Polet (1924-2015). Omdat Polet zich ook inzette voor de financiële situatie van (beginnende) auteurs en mee aan de wieg stond van het Nederlands Letterenfonds. Daarom koos de jury van de Lokienprijs voor het initiatief Chapbooks van De Nieuwe Oost | Wintertuin, uitgegeven door Wintertuin Uitgeverij, als “eigentijdse vorm van ondersteuning en begeleiding van debuterende auteurs”, meldt Neerlandistiek.nl.

# De jaarlijkse Socratesbeker is bedoeld voor “de auteur van het meest urgente, oorspronkelijke en prikkelende Nederlandstalige filosofieboek”. Voor het eerst is een Vlaamse auteur aan het feest. Donald Loose is bekroond voor Over vriendschap. De praktische filosofie van Kant, verschenen bij Vantilt: “De jury heeft gekozen voor het boek dat zij filosofisch het stevigst doortimmerd achtte, een boek dat een brug slaat naar de publieksfilosofie vanuit de academische filosofie, door een uitzonderlijke filosofische precisie te combineren met een thema dat eenieder aangaat. Een exercitie die bovendien een grote filosoof opnieuw toegankelijk maakt voor een breder publiek en, in diezelfde beweging, een ogenschijnlijk alledaags thema filosofisch verdiept.”

# Frank Heinen is met Buiten de lijnen, zijn ‘bijbel van vergeten voetballers’ (Das Mag) bekroond met de Nico Scheepmaker Beker voor het beste sportboek van 2019. “Ruim 550 pagina’s met miniaturen over vergeten voetballers uit de hele wereld. Heinen schrijft het zo mooi op dat je gaat denken dat hij alles verzonnen heeft, maar de voetballers hebben ook nog echt bestaan. En dat is allemaal te danken aan de bijna archeologische nieuwsgierigheid en het ongelooflijke schrijftalent van Frank Heinen”, vond de jury.

# De Brusseprijs 2020, sinds 2006 bestemd voor het beste Nederlandstalige journalistieke boek, is toegekend aan Pieter van Os, voor Liever dier dan mens, ‘een onwaarschijnlijk overlevingsverhaal’. Het juryrapport meldt: ‘Een familie van fanatieke nazi’s hield van haar als van een eigen dochter. Zelf werd ze verliefd op een Duitse ingenieur met een speldje van Hitlers partij in het knoopsgat van zijn revers. Anni Gmitruk, Volksduitse uit oostelijk Polen, vertelde niemand wie ze werkelijk was: Mala Rivka Kizel, een joods meisje uit een groot orthodox gezin in Warschau. Terwijl haar familie werd omgebracht, wist Mala door een mix van veerkracht, taalgevoel, geluk en charme te ontkomen aan Duitse soldaten, een Oekraïense verrader en de hooivork van een antisemitische boer. Via Israël belandde ze uiteindelijk in Amstelveen, waar ze nog altijd woont.’ De M.J. Brusseprijs levert de laureaat 10.000 euro op. Van Os schrijft onder meer voor De Groene Amsterdammer en NRC-Handelsblad.

# Historicus Rutger Bregman is dan weer bekroond met een Gouden Boek voor De meeste mensen deugen, verschenen bij De Correspondent. Tot op heden zijn er ruim 200.000 exemplaren van verkocht, meldt Nu.nl. “Een jaar geleden had ik nooit verwacht dat een dik boek over geschiedenis en filosofie, antropologie en archeologie zoveel lezers zou kunnen bereiken”, zegt de 32-jarige Brugman.

# De winnaar van de jongerenliteratuurwedstrijd Write Now! 2020 is de 24-jarige Jordi Lammers uit Venray. De jury onder leiding van Francis Nagy (en met onder meer aan Vlaamse zijde Marnix Verplancke) loofde de tekst Deleted Scenes die “van begin tot eind scherp en suggestief [blijft]”. De tweede prijs ging naar Elianne van Elderen (22) uit Best, terwijl de Vlaamse Ellen D’Hoore (24) uit Blanden de derde prijs won. Achthonderd jongeren van 15 tot en met 24 jaar stuurden voor deze editie van Write Now! hun teksten in, waarna in april en mei de elf prijsuitreikingen van de voorronden digitaal plaatsvonden vanwege het coronavirus. De vijftien finalisten, bestaande uit elf eersteprijswinnaars en vier wildcardwinnaars, kregen drie weken de tijd om een nieuwe tekst voor de finale te schrijven.

# Er resteren nog vijf kanshebbers op de Hebban Debuutprijs 2020. Een lezersjury van ruim honderdtwintig lezers koos het vijftal uit de longlist van vijftien titels. In september wordt de winnaar bekendgemaakt. Dan kiest een professionele jury met boekverkopers en Hebban-redacteuren de laureaat uit de volgende vijf (Nederlandse) genomineerden: Draaidagen van Bianca Boer, Niemand zoals hij van Lucia van den Brink, Confettiregen van Splinter Chabot, Viktor van Judith Fanto en Lichter dan ik van Dido Michielsen.

# Anna Carlier, Vincent van der Valk & Casper Vandeputte, Bastiaan Vandendriessche en Jibbe Willems zijn genomineerd voor de Toneelschrijfprijs 2020, meldt Literatuur Vlaanderen. Deze onderscheiding ter waarde van 10.000 euro bekroont de beste Nederlandstalige theatertekst van het afgelopen jaar. De prijs wordt in september voor de 33ste keer uitgereikt.

# En tenslotte is ook de longlist van de Libris Geschiedenisprijs bekend, met daarop deze tien boeken, allemaal afkomstig van Nederlandse auteurs. De prijs bekroont “historische boeken die een algemeen publiek aanspreken”, de onderscheiding, goed voor 20.000 euro, is een initiatief van Historisch Nieuwsblad, Libris, Nederlands Openluchtmuseum, Rijksmuseum Amsterdam, VPRO en de Volkskrant en bestaat uit een geldbedrag van 20.000 euro. De winnaar kennen we pas op 25 oktober 2020, in september komt eerst nog de shortlist.

JefVanStaeyen

Mooi...
met een allicht merkwaardig talig fenomeen.
“Zo ik ièts ben… ben ik een webblogger.(...)" citeert de papieren man (heel correct) Chrétien Breukers.
Is dat een talig fenomeen, waarbij de oorsprong van een woord in nauwelijks twee decennia vergeten wordt - een web-log, was het toch? Een beetje vergelijkbaar met de "zelfrijdende auto's" waarover we de voorbije jaren zoveel gelezen hebben. Of met het Franse "journal quotidien".
Of is het een dichterlijke vrijheid van de nieuwe contrabas, die ons een dissonant klankje gunt?
Of niet meer dan een slordigheidje?

Aanmelden

Registreer je of meld je aan om een artikel te lezen of te kopen.

Sorry

Je bezoekt deze website via een openbaar account.
Je kunt alle artikelen lezen, maar geen producten kopen.

Belangrijk om weten


Bij aankoop van een abonnement geef je toestemming voor een automatische herabonnering. Je kunt dit op elk moment stopzetten door contact op te nemen met philippe.vanwalleghem@onserfdeel.be.