
100

TOEGEVOEGDE WAARDE

DE TOEKOMST VAN DE OPENBARE OMROEP 

IN NEDERLAND EN VLAANDEREN

Overal in Europa staat de publieke of openbare omroep ter discussie, maar nergens

lijkt de crisis zo hevig en acuut als in Nederland en Vlaanderen. De nieuwe Neder-

landse regering van de liberale VVD en het christendemocratische CDA (gedoogd door

de rechts-populistische PVV van Geert Wilders) wil in 2014 maar liefst 200 miljoen

hebben bezuinigd op de 798 miljoen euro die de overheid jaarlijks beschikbaar stelt

voor de landelijke publieke omroep. Daarnaast wil het kabinet de helft van het 30 mil-

joen euro kostende Muziekcentrum van de Omroep (MCO) niet meer bekostigen. Met

vier toporkesten, een schitterend studiocomplex en een wereldwijd toonaangevende

muziekbibliotheek heeft dit MCO overigens niet alleen een omroeptaak.

In Vlaanderen is bij de VRT een saneringsoperatie in gang gezet die in 2011 een

door de regering geëiste bezuiniging moet opleveren van 65 miljoen euro op een bud-

get van 460 miljoen. Dat is met 13 procent op de totale begroting minder dan de 25 pro-

cent in Nederland, maar de verontwaardiging bij de medewerkers van de openbare

omroep is er niet minder om. Op 9 juni 2010 liepen honderden omroepmedewerkers

te hoop in wat een gewestelijke omroepstaking kan worden genoemd. Een dag lang

waren alleen voor de kinderen wat vervangende programma’s op televisie te zien; de

radiozenders van de VRT lieten 24 uur lang non-stop muziek horen.

In beide landen ontbreekt het de openbare omroep niet aan goede wil om mee 

te denken met een door de financiële crisis geconfronteerde overheid. De VRT heeft 

in samenwerking met de vakbonden al 43 miljoen besparingen gevonden op de be-

groting en de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft 50 miljoen aangeboden 

als bijdrage. Maar daarmee is de grens van het aanvaardbare bereikt, vinden beide

Gepubliceerd in Ons Erfdeel 2011/1. 

Zie www.onserfdeel.be of www.onserfdeel.nl.



101

HUUB WIJFJES

werd geboren in Delft in 1956. Is als hoofddocent 

en onderzoeker verbonden aan de masteropleiding

journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen. 

Hij is tevens bijzonder hoogleraar geschiedenis

van radio en televisie aan de Universiteit van

Amsterdam. Hij publiceerde tal van boeken en 

artikelen over mediageschiedenis en journalistiek,

waaronder een multimediale biografie van de

omroepvereniging VARA (2009).

Adres: h.b.m.wijfjes@rug.nl

organisaties. In beide landen spreekt ieder die ook maar een beetje verstand heeft van

programma’s maken dat verdere aantasting van de budgetten alleen maar kan leiden

tot fundamenteel kwaliteitsverlies, afstoting van kerntaken of van ronduit ‘de afbraak

van de openbare omroep’. En dat is niet alleen een kwestie van omroeppolitiek, maar

ook van cultuur en economie.

EEN GRABBELTON MET BEZWAREN

De recente discussies lijken een exclusieve achtergrond te vinden in de financiële 

crisis, die geen terrein in maatschappij en politiek onberoerd laat, maar feitelijk is er

sprake van een meer fundamentele crisis in de collectieve sector. Het geloof dat de over-

heid een taak heeft in cultuur, educatie en informatie is al jaren dalende en in het toene-

mende commerciële omroepaanbod vinden allerlei critici een dankbaar extra argument

om storm te lopen tegen de collectieve voorziening van de publieke omroep. Tezamen

vormen die critici een soms onwaarschijnlijke coalitie van journalistieke jaloezie, tech-

nologisch determinisme, politiek rechts-populisme en economisch neoliberalisme. 

Vooral in kringen van de schrijvende journalistiek heerst al sinds de opbouw van de

openbare omroep in de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw diep wantrouwen

over de oneerlijke concurrentie die de omroep hen aandoet. Met belastinggeld worden

immers diensten verzorgd die op het terrein van de commerciële journalistiek komen.

Die klacht is alleen maar verhevigd sinds de publieke omroep in Nederland reclame-

inkomsten heeft. De in 1969 gestarte STER-activiteit zou immers adverteerders bij de

kranten weghalen ten gunste van een toch al zwaar gesubsidieerde sector. Dat was juist



102

ook de reden dat in Vlaanderen de reclame buiten de openbare omroep is gehouden.

Maar in Nederland was de omroepreclame een concessie aan het bedrijfsleven, dat

pleitte voor commerciële omroepen om te kunnen adverteren. Door reclame op de

publieke omroep kon de commerciële omroep worden voorkomen. Om ook de pers

enigszins tegemoet te komen, werd besloten dat een deel van die STER-opbrengsten

ten goede moest komen aan een Stimuleringsfonds voor de Pers, dat beoogde tijdelijk

financiële steun te bieden aan noodlijdende persorganen en dat een stimulerende rol

moest spelen bij de modernisering en vernieuwing van het perslandschap

Dit beleid heeft de sluimerende onvrede in de pers nooit kunnen wegnemen.

Zolang het economisch goed ging met kranten is de onvrede onderhuids gebleven,

maar nu vrijwel alle kranten grote problemen hebben om bij de schier onweerstaan-

bare opkomst van nieuwe media overeind te blijven met hun loodzware druk- en dis-

tributiekanalen, is het verzet tegen de indirecte bevoordeling van de openbare omroep

hevig opgeleefd. In Nederland spitst zich dat bijvoorbeeld toe op de middelen die de

publieke omroep heeft gekregen om een waaier aan websites op te bouwen die soms

directe concurrenten zijn van de krantenwebsites. Inmiddels heeft de VVD in de Twee-

de Kamer het kabinet opgeroepen een einde te maken aan de websites van de publie-

ke omroep die concurreren met de pers, bijvoorbeeld de websites gewijd aan nieuws.

Dat is natuurlijk een uiterst curieuze poging om de innovatie bij de omroep terug

te draaien en het is ook strijdig met de werkwijze van elke moderne nieuwsorganisa-

tie, maar het is typerend voor het fanatisme waarmee sommigen nu eindelijk een ein-

de willen maken aan de publieke omroep. Het is ook koren op de molen van de vele

liefhebbers van nieuwe media die, op de keper beschouwd, geen geloof hebben in

welke vorm van traditionele journalistiek dan ook. In die wereld van internet-, com-

puter- en mobieletelefoondiensten bestaat immers een wijdverbreid geloof in de inte-

gratie van alle bestaande mediavormen tot een wereld van totale beschikbaarheid van

informatie en communicatie in alle denkbare mediavormen. De klassieke scheiding

tussen bijvoorbeeld printmedia, omroep en telefoon zou worden weggevaagd en daar-

om zou het in stand houden van beschermingsconstructies zoals de publieke omroep

bij voorbaat weggegooid geld zijn. Subsidiëring van ‘dodebomenindustrie’ (waarmee

men kranten bedoelt) is net zo onwerkelijk als het blijven financieren van ‘audiovi-

suele dinosauriërs’ (waarmee men televisie en radio bedoelt). Want die media-vormen

gaan verdwijnen in een volmaakt aanbod van commerciële informatiemakelaars en

door burgers zelf gemaakte internetcontent.

Neoliberalen zien in deze deterministische – je kunt zelfs zeggen: naïef-idealisti-

sche – argumenten een fraaie aanleiding om hun geloof in de regulerende kracht van

de markt met hernieuwde kracht naar voren te brengen. Hun opvatting is altijd al ge-

weest dat de overheid op mediagebied geen andere taak heeft dan toe te zien op eerlijke



103

concurrentie op een vrije markt. Is die gegarandeerd, dan zorgt de markt met zijn tucht

en eªciency vanzelf voor een optimale behoeftebevrediging die de burgers niets hoeft

te kosten, want de adverteerders betalen dan de content. Dat die burger indirect toch

de rekening betaalt door prijsverhoging, voelt vrijwel niemand als een serieus bezwaar.

En waar anderen nog wel bezwaren opperen over de afhankelijkheid van journalistie-

ke belangen van commerciële strevingen, daar wuiven de neoliberalen dat weg, want

is de dagbladmarkt met zijn commerciële basis van meer dan twee eeuwen niet zeer

goed in staat gebleken onafhankelijk haar werk te doen?

Dit cluster van opvattingen heeft het laatste decennium in toenemende mate steun

gekregen van het politieke rechtspopulisme dat overal terrein wint. Het fundament

daarvan is meestal een weerzin tegen immigratie, culturele integratie en een veronder-

steld verband daarvan met criminaliteit en verloedering. Maar op cultureel terrein be-

staat bij rechts-populistische groepen ook een diep gevoeld wantrouwen tegen de over-

heid, belastingheªng en rechtsstatelijke instituties, die men alle ziet als exponenten

van een blind progressief geloof in multiculturalisme, begripvolle criminaliteitsaan-

pak, een open internationale economie, elitekunst en wat de PVV in Nederland en,

vroeger, Vlaams Belang wel aanduiden als ‘linkse hobby’s’. Vooral de openbare

omroep zien deze partijen als exponenten van ‘de linkse kerk’, die met sluwe complot-

ten de eerzame burgers van hun belastingcenten berooft om ze aan producten te beste-

den die direct ingaan tegen het belang van burgers. Alsof men in Hilversum en Brus-

sel alleen bezig is elk jaar de door naïeve politici gestuurde miljoenen op te stoken in

directievilla’s, auto’s met chau¤eur, champagnebu¤etten en andere linkse hobby’s (die

vroeger overigens bij uitstek als hobby’s van rechts werden gezien).

De PVV heeft dan ook maar één leidend principe in de omroepdiscussies: weg met

de openbare omroep! Volgens het Vlaams Belang, dat nog wel een rol ziet voor een ‘ob-

jectieve en onpartijdige’ openbare omroep, heeft de burger de buik vol van ‘de linkse

eenheidsworst’ op mediagebied en ligt de toekomst in het burgerjournalistieke para-

dijs dat de technologie mogelijk zou maken. 

COLLECTIEVE VOORZIENING OF MARKT?

In deze opmerkelijke mix van bezwaren tegen de openbare omroep komt een funda-

mentele wijziging in denken over de publieke omroep in de westerse wereld aan het

licht. Sinds de komst van de commerciële omroep eind jaren tachtig zijn de publieke

omroepen genoodzaakt te zoeken naar nieuwe vormen van programmering, omdat

men blijkbaar onvoldoende aansluiting kon vinden bij veranderende publiekswensen.

De publieke omroepen waren immers stevig verankerd geraakt in paternalistische

drijfveren rond verheªng, scholing en opvoeding van kijkers en luisteraars tot politiek

slagvaardige en cultuurliefhebbende burgers. 



104

Die drijfveren bleken onvoldoende concurrentie te kunnen bieden aan de commercië-

le omroep, die in het geheel niet door idealen werd belast en alleen uit was op behoef-

tebevrediging van zoveel mogelijk kijkers. Die schakelden dan ook massaal over naar

de commerciële programma’s, waardoor diep ingrijpende veranderingen in de program-

meringsstrategie van de publieke omroep noodzakelijk waren. Vlaanderen liep daarbij

voorop omdat de afkalving van de publieksbelangstelling voor de BRT-programma’s

het meest dramatisch was van alle Europese landen. De herprogrammering van de

radiozenders in 1992 en de invoering van een nieuw televisieprogrammeermodel

rond VRT en Canvas/Ketnet in 1997 bleken in korte tijd een groot succes. De openba-

re omroep slaagde er op de televisiemarkt terug in een stabiel marktaandeel van meer

dan 35 procent te veroveren. De doelgroepen waarvan men had gezegd die te willen

bereiken, werden daadwerkelijk bereikt.

Het Vlaamse model was dermate succesvol dat het in 2006 als uitgangspunt dien-

de voor eenzelfde herprogrammering bij de Nederlandse publieke omroep. Ook dat

model werkte bevredigend, in die zin dat het marktaandeel van de publieke zenders

ruim boven de 30 procent kon geraken. Momenteel is dat in Vlaanderen gemiddeld 36

procent en in Nederland 34 procent. Daarvoor moesten in het ingewikkelde organisa-

tieschema van het Nederlandse omroepbestel de belangen van de verschillende

omroepen ondergeschikt worden gemaakt aan het totaal. De naar doelgroepen ge-

profileerde zenders werden immers het uitgangspunt bij de programmering, en niet

de identiteit van een omroepvereniging. Dat proces ging niet zonder slag of stoot, maar

de meeste van die omroepen kunnen momenteel niet anders dan beamen dat de ope-

ratie uiteindelijk ook in hun belang heeft gewerkt.

Eigenlijk is de recente ontwikkeling van de publieke omroep in Vlaanderen en

Nederland dus een succesverhaal van aanpassing aan veranderde technologische en

economische omstandigheden. Het curieuze feit doet zich evenwel voor dat de eerder

genoemde coalitie van critici daar geen boodschap aan lijkt te hebben en de politiek

blind aanloopt achter het enige doel van het overheidsbeleid: bezuinigingen. Terwijl

het juist de aandrang vanuit de politiek was die de publieke omroep heeft gedwongen

tot de genoemde aanpassingen, zo straft diezelfde politiek het succes ervan nu af. Er is

bepaald geen sprake van de beloning die de omroepen zich hadden gewenst: stabiliteit

in het omroepbeleid.

Eerder het tegendeel is het geval. Veel politici vinden dat juist de markt de gele-

genheid moet krijgen om het verloren terrein terug te winnen. Het beginpunt in die

discussies is zowel in Vlaanderen als in Nederland dat de grote publiekstrekkers – het

amusement en de sport – veel beter door de commercie kunnen worden verzorgd.

Voor de publieke omroep blijft er dan hooguit nog een taak in de sfeer van zware in-

formatie en cultuur. Mocht dit afgedwongen kunnen worden, dan gaat dat vanzelf-



105

sprekend de publieke omroep terugwerpen op een beperkt publiek met een hoge

behoefte aan informatie, educatie en cultuur. De jammerklacht zal opkomen over ver-

spilling van belastinggeld voor een elite die zelf de broek wel kan ophouden. Nu al 

is in Nederland de aanval geopend op de ‘elitekunst’ door draconische bezuiniging 

op cultuursubsidies en verhoging van de btw op toegangskaartjes voor de uitvoeren-

de kunsten. 

HERNIEUWING VAN ORGANISATIE EN TAAK

Is er nog toekomst voor de publieke omroep bij al die tegenwind? Alle aandacht is nu

gericht op de concrete maatregelen die de overheden in Vlaanderen en Nederland gaan

nemen. Belangrijke momenten komen in 2011, wanneer in Vlaanderen de concessie-

periode voor de openbare omroep moet worden verlengd en in Nederland het nieuwe

kabinet een concreet omroepbeleid voor de komende jaren zal presenteren. Het is de

vraag of en onder welke voorwaarden de openbare omroepen verder mogen opereren.

Veel van de energie van omroepbestuurders is gericht op het aandragen van argumen-

ten waarom de publieke omroep er zou moeten zijn. Voor een groot deel zijn dat argu-

menten die de beschuldiging proberen te weerleggen dat bij de publieke omroep belas-

tinggeld over de balk wordt gesmeten. Zo is er niet aflatende kritiek op dure en overbo-

Een zogeheten flashmob in station Den Haag Centraal, oktober 2010. Uit protest tegen de aangekondigde

afschaªng van het Muziekcentrum van de Omroep doken meer dan 150 muzikanten plots op tussen de

treinreizigers en speelden muziek van Bernstein. De actie had enig succes. De afschaªng is in december

2010 veranderd in een bezuiniging van 50 procent.



106

dige managementlagen, op torenhoge salarissen van bestuurders en toppresentatoren

en op de bureaucratische verspilling. Dat laatste heeft in Vlaanderen betrekking op de

vermeend ambtelijke organisatie van de VRT; in de Nederlandse omroep wordt gewezen

op de verstrooiing van zendtijd over maar liefst tweeëntwintig zendgemachtigden. 

Met het oog hierop heeft de NPO in Nederland al aangekondigd dat men wel toe

zou moeten kunnen met vijf of zes zendgemachtigden. Concrete stappen zijn al gezet.

In 2010 hebben de NPS (Nederlandse Programma Stichting), de Teleac (Televisie Aca-

demie) en Radio Volksuniversiteit (RVU) aangekondigd dat men in vast verband gaat

samenwerken; alle programma’s van deze combinatie worden al onder de noemer NTR

uitgezonden. Concrete gesprekken over samenwerking zijn gaande tussen confessio-

nele omroepen als de KRO (Katholieke Radio Omroep), NCRV (Nederlandse Christe-

lijke Radio-Vereniging), EO (Evangelische Omroep) en IKON (Interkerkelijke Omroep

Nederland), progressieve omroepen als BNN (Barts Neverending Network), VARA

(ooit: Vereniging van Arbeiders Radio Amateurs) en VPRO (ooit: Vrijzinnig Protestant-

se Radio Omroep) en een meer bedaagd cluster rond TROS (Televisie & Radio Omroep

Stichting), AVRO (Algemene Vereniging Radio Omroep) en MAX. De overkoepelende

NPO heeft al aangekondigd dat de vorming van omroepbrede gezamenlijke redacties

rond programmasectoren als kunst en cultuur, drama en film, documentaires en 

onderzoeksjournalistiek noodzakelijk is. Dat is de volgende stap naar een nationale om-

roep, waarbij de omroepen steeds verder uit beeld verdwijnen als productie-eenheid.

Het curieuze is natuurlijk dat bij deze operatie om afzonderlijke omroepen op te la-

ten gaan in grotere, meer di¤use eenheden bij diezelfde omroepen wordt aangedron-

gen om een meer uitgesproken eigen gezicht te tonen. Ook tegenstrijdig lijkt het toe-

laten in september 2010 van twee nieuwe omroepen tot het omroepbestel. PowNed en

WNL (Wakker Nederland) hebben beide nauwe banden met het dagbladconcern van

De Telegraaf en hun toelating is vooral bedoeld om ‘het rechtse geluid’ meer in de

publieke omroep te laten doorklinken.

Bij de presentatie van de winterprogrammering in september bleek dat alles grote

gevolgen te hebben voor bijvoorbeeld de journalistieke programmering. Samenwer-

kingsprogramma’s zoals Netwerk (NCRV en EO), NOVA (VARA en NPS) en Pauw &

Witteman (VARA en NPS) bleken te zijn toebedeeld aan een enkele omroep of ze wer-

den simpelweg opgeheven. Ervoor in de plaats kwamen nieuwe actualiteitenrubrieken

van de VARA, EO en WNL (Uitgesproken), maar ook van de NCRV (Altijd wat), KRO

(Brandpunt) en het nieuwe PowNed (PowNews). Het gevolg is dat de Nederlandse

publieke omroep in Europa het hoogste percentage informatieve en opiniërende pro-

gramma’s heeft: 54 procent van de zendtijd. In België is dat slechts 29,4 procent.

In Vlaanderen, waar de VRT al tal van eªciency-operaties achter de rug heeft, ziet

het er naar uit dat de VRT nogmaals de kaasschaafmethode wil toepassen om kosten



107

te reduceren. Net zoals in Nederland hoopt men met name op het terrein van drama,

sport en entertainment tientallen miljoenen te kunnen uitsparen, maar wat de publie-

ke omroep daaraan doet, wordt zwaar overschat. In Nederland besteedde de publieke

omroep in 2009 slechts 7,9 procent van de zendtijd aan amusement; in Vlaanderen

was dat 11 procent. Ter vergelijking: van alle Europese publieke omroepen scoorde de

Italiaanse RAI op dit punt het hoogste percentage: 18,9 procent. Sportuitzendingen,

die bij de Spaanse publieke omroep het hoogste scoorden met 13,2 procent, namen bij

de VRT 12,8 procent van de zendtijd in beslag, in Nederland 9,9 procent.

Het is goed hierbij te bedenken dat besparingen niet uitsluitend een kwestie zijn

van vermindering van kanalen of zenders. Bij de presentatie in januari 2011 van haar

plannen voor de komende jaren sprak gedelegeerd bestuurder van de VRT Sandra De

Preter bijvoorbeeld de ambitie uit om zowel de beoogde besparing van 65 miljoen door

te voeren als te investeren in een derde open kanaal. Dat vergt forse keuzes ten aanzien

van de programmering, bijvoorbeeld door het scheppen van een veel strikter budget-

tair kader voor alle programma’s, in het bijzonder voor de relatief dure dramaproduc-

ties, en meer herhalingen. Deze eªciency is nodig om ruimte te maken voor drie zen-

ders, waarmee de mogelijkheden groeien om allerlei doelgroepen te bereiken die nu

moeilijk of niet bereikbaar zijn, zoals jongeren en allochtonen. Vooral het bereiken van

jongeren met een volwaardige, specifiek voor hen geprogrammeerde zender is een

ambitie die strookt met het beleid van Vlaams mediaminister Ingrid Lieten. De Neder-

landse en Waalse ervaring met drie openbare kanalen toont ook concreet aan dat de

publieke doelstelling om alle groepen in de samenleving te bereiken gemakkelijker

uitvoerbaar is met drie zenders. Met twee is het risico immers groter dat programma’s

bij elkaar komen te staan voor doelgroepen die elkaar afstoten en zelfs uitsluiten. De

keuze voor een grotere inspanning voor jongeren vanaf vijftien jaar brengt overigens

met zich mee dat de openbare omroep zich ook mag blijven manifesteren op nieuwe

mediaplatformen, zoals internet en mobiele telefoon. Voor jongeren zijn die werelden

immers onlosmakelijk verbonden met televisie.

Maar dergelijke principiële verhalen over de wenselijkheid van publieke program-

mering zijn afwezig of ze worden weggehoond, bijvoorbeeld door het Vlaamse parle-

mentslid van de christendemocratische partij CD&V Carl Decaluwé. Zijn in oktober

2010 gepubliceerde boek Live or Let Die draagt de onheilspellende ondertitel: is er toe-

komst voor de VRT? Zijn antwoord is ja, vermits de VRT fundamenteel verandert van

een public broadcaster naar een leverancier van public content. Decaluwé voorspelt bin-

nen twintig jaar de ondergang van zenders die volgens een vast uitzendschema een

algemeen programma blijven produceren. De trend onder jongeren wijst volgens hem

op een toenemende individuele mediabeleving in een digitale wereld. De publieke 

omroep zal weliswaar een taak behouden om bepaalde producten te maken (vooral



108

educatie en informatie) maar dat gaat niet meer via broadcasting. De inhoud moet altijd

beschikbaar zijn, op afroep te consulteren door een gebruiker in een internetomgeving. 

Zo’n met Engelse termen doorspekte doemboodschap past in de technologisch-

deterministische opvatting dat elke nieuwe techniek automatisch een gebruik gene-

reert dat alle andere gebruik doet verdwijnen. Geen enkel onderzoek naar de geschie-

denis van media-innovaties wijst dit uit, en ook de gegevens over het werkelijke

mediagebruik door jongeren leveren een ander beeld op. Jongeren kijken in hun

draadloos-digitale wereld namelijk nog massaal naar mainstream media en zoeken

juist naar gemeenschappelijke beleving, want anders is er niets aan. Reëler dan de tota-

le ondergang te voorspellen is het daarom ervan uit te gaan dat, naast de consumptie

van een algemeen zenderaanbod dat rekening houdt met de menselijke dagindeling,

er steeds meer mogelijkheden voor consultatie op eigen tijdstippen komen. In dat licht

zou het zeer onverstandig zijn om nu al te besluiten dat zenderprogrammering over-

bodig is geworden.

VERDWIJNEND CULTUURGOED OF ECONOMISCHE WAARDE?

Het meest in het oog springende kenmerk in alle discussie over publieke omroep is

de fixatie op de kosten en de veronachtzaming van de baten. Critici hebben het over

de honderden miljoenen aan belastinggeld en alleen al het noemen van zo’n bedrag

jaagt vrees aan. Daar probeert de omroep natuurlijk tegenover te zetten dat die kos-

ten niet spectaculair hoog zijn. Zo geeft men in België (inclusief Wallonië dus) per

hoofd van de bevolking ruim 71 euro per jaar uit aan landelijke publieke omroepen.

In Nederland is dat slechts 50 euro, terwijl dat in landen met een tamelijk onomstre-

den publieke omroep veel meer bedraagt. De BBC kost bijvoorbeeld 77 euro per

hoofd van de bevolking, maar de Duitser draagt elk jaar weer 98 euro af en de Zwitser

zelfs 139 euro. 

Het zijn geen bedragen waarop men zich blind moet staren, want met de bevol-

kingsomvang van grote landen kan veel meer worden gedaan dan in kleine landen. Zo

kan de BBC jaarlijks 4,7 miljard euro uitgeven met producten die ook nog eens voor

een groot deel geëxporteerd kunnen worden zonder extra kosten te hoeven maken voor

ondertiteling en dergelijke. De Duitse publieke omroep kost zelfs 8,2 miljard per jaar

en de Zwitserse 1 miljard. In relatie daarmee zijn 843 miljoen voor Nederland en 741

miljoen voor België niet erg veel. Het zou verbazing moeten wekken dat met dat geld

toch nog zoveel zenders kunnen worden gevuld met kwaliteitsproducten die afwijken

van de commerciële zenders.

Maar over die afwijking hebben ook steeds minder mensen het. Alom wordt de

suggestie gewekt dat alles van de publieke omroep ook zomaar door commerciële par-

tijen kan worden geproduceerd, terwijl daar eigenlijk geen goede argumenten voor te



109

vinden zijn. Illustratief is dat vrijwel alle grote omroepen in Nederland de afgelopen

twintig jaar zich minimaal eenmaal serieus hebben bezig gehouden met de vraag of

een stap uit het publieke bestel naar een commerciële omgeving niet zinvol zou zijn.

Geen van die omroepen (inclusief de TROS, die een programmering heeft die nog het

sterkst aanleunt bij de programmering van RTL en SBS) heeft die stap uiteindelijk

gewaagd omdat er geen garantie te krijgen was dat de programma-inhoud niet ernstig

schade zou lijden. De VARA, die in 2000 een geruchtmakende oriëntatie deed of sa-

menwerking met de SBS-groep zou kunnen leiden tot een eigen progressief-commer-

ciële kwaliteitszender, kwam op haar stappen terug toen bleek dat de Amerikaanse aan-

deelhouders een reductie van de productiekosten met 50 procent wenselijk achtten.

Misschien is het daarom goed ook meer te bedenken welke toegevoegde waarde de

publieke omroep heeft; bijvoorbeeld op het gebied van informatie, cultuur en educatie.

En laten we vooral de betekenis voor de eigen taal en cultuur niet vergeten. Voor de po-

pulisten met hun paranoïde angst voor bevlekking van de eigen cultuur zou het toch

ontluisterend moeten zijn te zien hoe weinig de veelbezongen commerciële omroepen

op dit vlak eigenlijk presteren. De Duitse RTL-groep (in Nederland aanwezig met vier

televisiezenders) zendt programma’s uit waarvan slechts 38 procent een Nederlandse

oorsprong heeft, dat wil zeggen dat ze zijn geproduceerd en gemaakt door Nederland-

se productiehuizen of makers. Bij de SBS-groep (drie zenders in Nederland; twee in

Vlaanderen) is dat nog minder: 31 procent . In het oog springen bij deze groepen welis-

waar de oer-Hollandse programma’s zoals Ik hou van Holland, 5 in het land, Hart van

Nederland en Peter R. De Vries, maar die kunnen alleen maar gemaakt worden omdat

de zenders een ongehoorde hoeveelheid aangekochte inhoud uitzenden die ook nog

eens overdadig wordt onderbroken door reclameblokken.

Vergeleken daarmee heeft de publieke omroep met 93 procent programma’s van

Nederlandse oorsprong een veel grotere betekenis voor de stimulering van de natio-

nale audiovisuele sector dan de commerciële omroepen, die hun winsten voor een

groot deel voor buitenlandse bedrijven maken. Dat geldt ook voor Vlaanderen, waar 70

procent van de VRT-programma’s van Vlaamse origine is. De honderden miljoenen

die de overheden in de openbare omroepen pompen, zijn dus zeker geen weggegooid

geld, maar bevredigen de kijkwensen van brede publieksgroepen en minderheden,

zadelen de kijker niet op met wat ze als de grootste irritatie van televisie ervaren (pro-

grammaonderbrekende reclameblokken) en stimuleren de nationale audiovisuele

industrie in aanzienlijke mate. 

De aanvallen op de publieke omroep in Vlaanderen en Nederland getuigen al met al

niet van veel historisch besef en zijn omgeven met spookbeelden over hoge kosten en

een vermeend gebrek aan nut en onderscheidend vermogen van de publieke omroep,



110

ook in een convergerende mediacultuur. Dat doen ze in het, wat publieke omroep be-

treft veelbezongen Groot-Brittannië heel anders. Daar bestaat weliswaar ook ongena-

dige kritiek op de veronderstelde politieke voorkeur van de BBC en de kritiek op de bui-

tensporige salarissen van de bestuurders en de toppresentatoren is er niet van de lucht.

Begrijpelijk, want die liggen daar voor BBC-bestuurders zeker vijf keer zo hoog als voor

een Vlaamse of Nederlandse omroepbestuurder en toppresentatoren zoals Jonathan

Ross (o.a. Friday Night), Jeremy Clarkson (Top Gear) en Jeremy Paxman (Newsnight)

verdienen naar schatting tien tot vijftien keer zoveel als in Vlaanderen en Nederland.

Maar slechts weinig Britten trekken daaruit de verregaande conclusie dat we deze

problemen oplossen door de BBC voortaan alleen nog ballet, opera en een nieuws-

journaal te laten uitzenden op maximaal twee zenders. Er bestaat nog steeds grote con-

sensus dat de publieke omroep een belangrijke taak heeft, juist ook in het aangaan van

de uitdagingen van de nieuwe mediatechnologie. Voor het victoriaanse concept van

public service ziet men een vanzelfsprekende toekomst, niet meer primair vanuit het

culturele en paternalistische streven dat zo lang dominant is geweest, maar steeds

meer ook uit een keihard economisch motief. 

Voor de 150 euro belasting die elke Brit jaarlijks voor de BBC betaalt, krijgt men een

omroep die een prestatiecontract met het land heeft gesloten. Voor elk pond dat de

BBC met publiek geld verbruikt, garandeert de BBC een teruggave van minimaal twee

pond in de vorm van een Britse creatieve industrie. Daarnaast garandeert de BBC dat

bepaalde publieksgroepen worden bereikt. En men garandeert een programmapro-

ductie gebaseerd op ideële waarden zoals accuratesse, onafhankelijkheid, volledigheid

en betrouwbaarheid in berichtgeving en creativiteit en innovatie in drama, educatie en

amusement. De BBC is samen met de publieke bibliotheken ook een speerpunt in de

politieke plannen voor een Digital Britain die beogen om het Verenigd Koninkrijk tot

een toonaangevende speler in de wereldwijde digitale economie te maken.

Men zou wensen dat ook de Vlaamse en Nederlandse overheden meer oog hadden

voor deze economische en culturele meerwaarde van de publieke omroep.



111

LITERATUUR

JO BARDOEL & LEEN D’HAENENS, ‘Reinventing public service broadcasting in Europe: prospects, 

promises and problems’, Media Culture & Society 30 (2008), pp. 337-356.

Beheersovereenkomst 2007-2011 tussen de VRT en de Vlaamse Gemeenschap, Brussel, 20 juli 2006.

(www.vrt.be/sites/default/files/attachments/Beheersovereenkomst_2007-2011_0.pdf).

Consultatiedocument toekomst landelijke publieke omroep, Ministerie OC&W, Den Haag december 2009.

JOOP J. DAALMEIJER EN GUY JANSSENS, ‘Cultuur op de publieke omroep. Nederland en Vlaanderen’, 

Ons Erfdeel, jaargang 53 (2010), pp. 82-91

MARY DEBRETT, ‘Riding the wave: public service television in the multi-platform era’, Media Culture

& Society 31 (2009), pp.807-827

CARL DECALUWÉ, Live or let die. Is er nog een toekomst voor de VRT?, Roularta Books, Heule, 2010.

Digital Britain. Final Report, UK Department for Culture, Media and Sport and Department for Business,

Innovation and Skills, Londen, Juni 2009.

CHRISTIAN S. NISSEN (ED.) Making a Di¤erence. Public Service Broadcasting in the European Media Landscape,

Eastleigh: John Libby, 2006.

PADDY SCANNELL , ‘Public Service Broadcasting: The History of a Concept’, in: EDWARD BUSCOMBE (ED.),

British Television, A Reader, Clarendon Press, Oxford, 2000, pp. 45-62.

MICHAEL TRACEY, The Decline and Fall of Public Service Broadcasting, Oxford University Press, 1998.

VRT Jaarverslag 2009

Verbinden, verrijken, verrassen. Concessiebeleidsplan Nederlandse Publieke Omroep 2010-2016

(http://corporate.publiekeomroep.nl/data/media/db_download/254_0c8a93.pdf).

HUUB WIJFJES, ‘Nieuwe wegen voor de publieke omroep in Vlaanderen en Nederland’, Ons Erfdeel, 

jaargang 49 (2006), pp. 323-333.

HUUB WIJFJES, VARA, biografie van een omroep, Boom, Amsterdam, 2009.

HUUB WIJFJES, Uit de ban van goede en slechte smaak. Perspectieven in televisiegeschiedenis, 

oratie Universiteit van Amsterdam, AUP, 2010.


