730

= De Standaard (=-

PERSTE JAAKLAM VAGBLAD VOUR ST.\ATI‘UND!L-I‘L MAATSCHAPPELLJKE EN BG.ONOMISCHIB BELANGEN LN
?-__'7 ;.aum:\unr!n;- =, ,;'_ X ““n.u.. | nq_-c-gmbnr llllﬂ frisc 7 nb\rlnvnn—ugu ie | 0
I I KLUAL TIF £5 JhIHEER  GRERFS | RAAL, Ak ML SSEL i e =E l e

Een Nationats Piicht | D Nud vas pazes Lusdbesw |

tmgs vadntapel in gesaar

LOmNCIN MALS FURLS WEvesu wiskam wiie " susers

a8 | g i L
' :__r-.“.-.. ———

o
Pl gden sl mam sulbes et

Al bachen e ingr-gasary v
bem o f rrchi L Belpre. wan:

frierfhe “tman Ly vl surden 4n § besle dil Lan

v el BeAbAabtd b et mard o e ReAgrAon b

el e o de men e grm il Nomes

e o vl bt e g Wesd- Viessdeicn beeit

by meri . el L maad g beden laad de bl ok

o an e sandar B be st sar

Lda Ruis en julies e pre
Lt aaa bt o chpng e ann [ b olferd Bl i s b venbongbeod wil

w bt tosh unl wrn burdpe
Bebben g met

wverbuiilighe brochl oo wou verus
wende illimrcding bl ~handelih bedr gl
sireden Ue Viam

S Al o st e
Fopr el i L T, B

el e v e rrwivises. 44lleB
b cbian

1 wden
ol gt

o n.r...:' o omciéele Berlchten

Het eerste nummer van ,,De Standaard” verscheen op 4 december 1918.

=4

De Standaard « ——

| mobilizeert
.

DAGHLAD VOUR ST ©. MAATSCHAPPELIKE EN EXONOMISCHE BELANGEN &

Tientallon Israél pakt
doden in

sritanta | taITijke Hamas-
integristen op

Dretger met meer wreekaktios

rac
van de |slam
yanizatic. Dezc amessa-
o asnslag ic lrzadin Kassam,

wvorige week in het

VANDAAG
Husquin {PS)

souiliersn i de sreasem van Hebran, op de Wisteliies Jordsanapres, nndet dsas
De safdase weed wlvckns ficht grwend Ziin kamerader scholem de sanvaller, fem aawhanger wan Namuas. neer. (310 o)

Van Rompuv wil omolledlg'e lijsten weren | Delcroix
BRUSSEL — Viceq “’il Ol'ltﬁlﬂ.g

it em de atschalfing vam de stom-
icht

e e erman Van Ilummn Wiy bensdra “iat i
Dienvin e Pl | {CVE) wil dat et party sinés de ) St -
el " b .,m;“.. ol |l S L el e hetpen o S, | Dehousse
IPE met neus st ot et Bl i 0t el vl BRussEL

" | Op dic manier kan men cen BT weer siek i, et sal
ik e CVP ic \lwll(wum bE vIANE vl
be- Nt S VE 0 i o de vi. Dat gast

dim opwerpen Legen aller
ei- folldoritische. groc

op aktualiteit
n
en tegen het Viaams Blok

: sl

ves: | mator Lo DTS ach g1es

tepen de | vt op de VIO dat e b
e

hr
wn kmdrrulur'\ maly di nu

L, et Van Ros-
Py, B8 wai pist ¢t dan pr

£m Bulgaren naar huatl
Terwdl de voorbereidingen | dai op vel e plaad
voor de plechiipe enderiehe- | s etn petel vesoverde met

iE

Een recent nummer van ,,De Standaard”.



Het levensverhaal

van een Vlaamse

krant

Zeventig jaar ,,De Standaard”

Met zijn twee lijvige boekdelen over ,,het levensverhaal
van een Vlaamse krant’” heeft Gaston Durnez zonder twij-
fel hét standaardwerk over De Standaard geschreven. Der-
gelijke monografieén over onze dagbladen zijn uitermate
zeldzaam en over geen enkel ander Vlaams dagblad werd
tot op heden een zo uitvoerige kroniek gepubliceerd.
Nauwgezet, stapsgewijs en uitermate goed gedocumenteerd
vertelt Durnez het verhaal van De Standaard (DS).

De lezer zal met enige aarzeling aan de lectuur van deze
twee kanjers(elk +560blz.)beginnen;destroevelay-out van
de bladspiegel (opgesplitst in twee krantekolommen) in een
zeer klein lettertype oogt bovendien niet leesvriendelijk,
maar al vlug wordt men door Durnez’ verhaal geboeid. Het
levensverhaal van DS verloopt allesbehalve rechtlijnig en

Els de Bens

werd geboren in 1940 in Antwer-
pen. Studeerde Germaanse filologie
en Pers- en Communicatieweten-
schappen aan de Universiteit Gent
en is doctor in de Pers- en Commu-
nicatiewetenschappen (1971). Is
gewoon hoogleraar aan de Universi-
teit Gent, Publiceerde in verschil-
lende tijdschriften, vooral in ver-
band met de recente ontwikkeling
van de audio-visuele media in
binen- en buitenland.

Adres: Vogelheide 6,

B-9052 Zwijnaarde

Durnez plaatst het tegen de vaak bewogen politieke achtergrond van Vlaande-
ren. Terecht merkt de auteur op dat er stof in zit voor een ,,geweldige’” roman :
,»politieke en persoonlijke hartstochten vullen elkaar aan” (p. 360).

Het eerste deel vangt aan bij de grootse plannen van de drie Standaardbe-
zielers, dr. A. van de Perre, Fr. van Cauwelaert en A, Hendrix, en sluit af met

de nasleep van de Tweede Wereldoorlog voor de krant.

Eerst blijft G. Durnez stilstaan bij de voorloper van DS, het weekblad Ons
Volk Ontwaakt; daar ontstond bij de drie initiatiefnemers, de latere stichters

van De Standaard, het idee om een dagblad te lanceren.

DS werd opgericht in april 1914 maar zou door de oorlog pas op 4 decem-

ber 1918 van de pers komen. Durnez schetst de reacties in Vlaanderen op de
lancering van dit nieuwe katholieke Vlaamse dagblad: gemengde gevoelens
bij de andere katholieke dagbladen, vooral bij het Antwerpse Het Handels-
blad, negatief commentaar van de liberale Niexwe Gazet, bijval van heel wat
Vlaamse intellectuelen maar ook achterdocht bij bepaalde geestelijke



732

kringen. Durnez citeert een onthutsende brief van redemptorist Philippe,
gedateerd 13 juni 1914, die zich in het archief van Van Cauwelaert bevindt.
Philippe, die de kardinaal gewaarschuwd had dat de stichters van DS zich niet
volgzaam opstelden t.o.v. de kardinaal, schreef aan Van Cauwelaert: , Ik
houd staan, dat de stichting van DS, zo ze geschiedde, implicite formaliter,
het vals grondbeginsel der vrijheid der drukpers bevat.”” De pater beklem-
toonde dat DS eerbied en gehoorzaamheid aan de kardinaal moest betuigen;
gebeurde dit niet, dan mocht hij de krant niet steunen!

Dankzij de inzet van vele Vlaamse intellectuelen zou DS al vlug uitgroeien
tot een belangrijk dagblad. Durnez geeft ze allen de nodige aandacht en eerbe-
wijzen. Vooral de rol van dr. A. van de Perre was cruciaal, niet enkel als bezie-
ler en geldschieter maar ook als schrijver van een groot aantal artikelen. Van
Cauwelaert zette de toon in het redactionele beleid en Hendrix was de onmis-
bare en onvermoeibare administratieve drijfkracht.

Vanaf de stichting heeft DS onderstreept dat de Vlaamse emancipatie,
naast het katholieke gedachtengoed, van elementair belang zou zijn. Toch
werd DS reeds in 1918 geconfronteerd met een tweespalt tussen de Vlamin-
gen. Frans Van Cauwelaert zette zich af tegen het Vlaams nationalisme en
verdedigde het zogenaamde minimumprogramma. Durnez toont meermaals
aan hoe Van Cauwelaert deze vete tussen de Vlamingen betreurde. Het zou
aanleiding geven tot pijnlijke conflicten binnen de eigen redactie. Zo verlaat
de trouwe medewerker Filip de Pillecijn in 1923 de krant omdat hij oordeelde
dat DS te veraf stond van het Vlaams nationalisme.

Deze verdeeldheid zal uiteindelijk aanleiding geven tot de machtsgreep
van G. Sap, die de politieke aanpak van Van Cauwelaert en bijgevolg van DS,
afkeurde. Durnez heeft dit conflict tussen Van Cauwelaert en Sap scherp uit-
getekend. Sap, die al in 1921 een aanzienlijk aandelenpakket had verworven,
verkreeg in 1927 de meerderheidspositie. Voor Sap was deze transactie niet
zozeer ingegeven door financiéle dan wel door politieke motieven. Hij leun-
de aan bij de Vlaamse nationalisten en nam het niet dat DS zo terughoudend
rapporteerde over de zaak Borms. Vooral de berichtgeving n.a.v. de affaire
van de Utrechtse documenten, waarbij de Vlaamse nationalist W. Hermans
documenten over het geheime Frans-Belgische Akkoord aan het Utrechtse
Dagblad bezorgd had, zette bij Sap kwaad bloed. Een karikatuur die de spot
dreef met Hermans, gaf de doorslag en Sap eiste het ontslag van hoofdredac-
teur Cordemans en de redactiesecretaris Van Molle. Het conflict tussen Sap
en Van Cauwelaert liep hoog op en Durnez, zich baserend op ongepubliceer-
de bronnen zoals het dagboek van Ernest Claes, de briefwisseling van Van
Cauwelaert, memoires van Ph. van Isacker en H. de Man, en allerhande ande-
re getuigenissen, beschrijft deze pijnlijke vete tussen twee vooraanstaande
Vlamingen op indringende wijze. Alhoewel Durnez afstandelijk toekijkt,



komt Sap toch over als de onvermoeibare intrigant, die met verbetenheid
bepaalde gevoelige dossiers doorspit en zijn tegenstanders, vaak tegen alle ver-
wachtingen in, schaakmat zet. De lezer volgt zijn intriges en zijn verbolgen-
heid t.0.v. Van Cauwelaert - die hij ervan verdacht aan de basis te liggen van
het feit dat hij geweerd werd in de regering van 1934 - en verneemt hoe hij op
zoek gaat om zijn aartsvijand te treffen. Hij slaagt erin en vindt onregelmatig-
heden bij de Boerenbond, waarvan Van Cauwelaert beheerder was, en
beschuldigt diens zoon van geknoei bij de Antwerpse Depositokas. DS kiest
hier uiteraard de zijde van Sap en krijgt het aan de stok met de rest van de
katholieke pers. Voor Van Cauwelaert, ooit de bezieler van DS, moet het
bijzonder hard zijn aangekomen dat de krant nu positie koos tegen hem.
Later zou Sap, samen met L. Degrelle, een campagne op touw zetten tegen
P.van Zeeland. Alhoewel Van Zeeland zegevierend uit de verkiezingen komt
en Degrelle verslagen wordt, geeft Sap het niet op en klaagt onregelmatighe-
den aan bij de Nationale Bank, waar Van Zeeland vice-gouverneur was. Voor
Van Zeeland betekende dit het einde van zijn ministersportefeuille en
opnieuw zegevierde Sap. Samen met Sap verzeilde toen DS meer en meer in
het rechtse kamp.

Vooral onder invloed van Jan Boon, die de door Sap ontslagen hoofdre-
dacteur Cordemans verving, kreeg DS een meer uitgesproken rechts en
Vlaams-nationalistisch imago. DS werd uitdrukkelijk anti-communistisch en
nam het onder meer op voor Franco; het zag in de acties van de Republikei-
nen de hand van Moskou.

Alhoewel DS zich zal afzetten tegen het opkomende nazisme, verwijst
Durnez naar een anti-joods artikel - geschreven door de Belgische correspon-
dent van DS (29 maart 1933) - dat volgens Durnez ,,zowat het ergste was wat
op dit gebied in DS van die periode te lezen stond” (p. 310). Het artikel lokte
trouwens reacties uit en in DS verscheen een aantal publikaties, vooral van de
hand van Betsy Hollants; zij spande zich in voor de toenadering tussen joden
en christenen.

Ondertussen was in Vlaanderen door een aantal katholieken een nieuwe
krant, De Courant, opgericht, die zich wilde afzetten tegen de nationalistische
en rechtse koers van DS. G. Durnez blijft uitvoerig stilstaan bij dit anti-
Standaard initiatief. De initiatiefnemers waren de industriélen L. Bekaert en
T. Herbert. De krant kreeg het al vlug aan de stok met de VNV-ers, maar
door DS werd De Courant doodgezwegen... In tegenstelling tot wat veron-
dersteld werd, had Van Cauwelaert, zo blijkt uit Durnez’ speurwerk, weinig
of niets met de krant te maken.

De Courant was echter een kort leven beschoren en verdween al in april
1939 van het toneel. Na de Tweede Wereldoorlog zullen echter Bekaert en
Herbert een cruciale rol spelen bij de herlancering van DS.

733

Het levensverhaal van een Vliaamse krant Zeventig jaar,De Standaard”



734

Durnez merkt op dat De Courant geen kans kreeg omdat de inhoud te saai
was en omdat er volgens DS-journalist Cordemans geen plaats zou zijn voor
een nieuwe krant (p. 368).

Of dat laatste inderdaad het geval was, blijft een open vraag. Hiermee
raken wij een van de tekortkomingen van Durnez’ studie: het hele levensver-
haal van DS wordt te weinig geplaatst tegen de achtergrond van het toenmali-
ge dagbladlandschap. Men kan het in feite Durnez nauwelijks kwalijk nemen
want een overzichtelijk naslagwerk over de evolutie van de Belgische pers
moet nog geschreven worden. Toch is er heel wat meer materiaal over de Bel-
gische pers beschikbaar dan de auteur geraadpleegd heeft.

Hier en daar verwijst Durnez weleens naar oplagecijfers, naar de nieuws-
bronnen waarop de dagbladen terugvallen, de opkomst van nieuwe commu-
nicatietechnologieén zoals de persfotografie, de radio en de televisie, naar de
intrede van het stripverhaal enz. Af en toe beschrijft hij de dagbladsituaties,
o.m. tijdens de jaren dertig (p. 281 e.v.), de pers aan de vooravond van de
Tweede Wereldoorlog (p. 454 e.v.) en tijdens de Tweede Wereldoorlog
(p. 464 e.v.). Het aangewende bronnenmateriaal wordt hierbij niet altijd
kritisch doorgelicht. Zo citeert Durnez F. Baudhuins’ oplagecijfers van het
jaar 1938, waarbij de Franstalige pers 940.000 en de Vlaamse 720.000 als glo-
baal oplagecijfer scoorden. Deze cijfers zijn niet correct en zeker te laag voor
de Vlaamse pers. Zo raamde Baudhuin de gezamenlijke oplage van acht
Vlaamse kranten (Volksgazet, De Nieuwe Gazet, De Morgenpost, Volk en Staat,
Gazet van Mechelen, Het Handelsblad, De Gazet van Gent, De Gentenaar-De
Landwacht) samen op 30.000 exemplaren! Alleen al de Volksgazet haalde toen
minstens een oplage van 30.000. Volgens Th. Luykx (Ontwikkeling van de
Communicatiemedia, p. 510) waren ook de oplagecijfers van Het Laatste
Nieuws en De Gazet van Antwerpen te laag ingeschat, zodat men kan stellen
dat het globale oplagecijfer van de Vlaamse pers minstens 100.000 hoger lag
dan Baudhuin aangeeft.

Dergelijke cijfers moeten ook in een historische context geinterpreteerd
worden. In feite zijn deze oplagecijfers van 1938 erg bemoedigend vanuit een
Vlaamse invalshoek. In 1830 verscheen in Belgié geen enkel Vlaams dagblad!
Pas in januari 1844 krijgt Vlaanderen zijn eerste dagblad, namelijk Viaemsch
Belgié, maar na negen maanden wordt het alweer opgedoekt. Durnez had bij
zijn eerste hoofdstuk, waarin de oprichting van DS besproken wordt, deze
korte historische terugblik moeten inlassen. Het is belangrijk om te weten
wat een lange weg er werd afgelegd voordat Vlaanderen een volwaardige dag-
bladpers bezat. Verschillende factoren hebben de weliswaar zeer late, eerste
bloei van de Vlaamse pers aan het eind van de 19de eeuw in de hand gewerkt.
De afschaffing van de zegelbelasting in 1848 zou aanvankelijk weinig veran-
deren aan de achterstand van de Vlaamse dagbladpers; enkel Het Handelsblad



schakelde in 1848 over naar de dagbladformule. De eerste grote stimulans
voor de opbloei van een Vlaamse dagbladpers is het gevolg van een samen-
loop van socio-economische en technologische veranderingen. De kranten
werden goedkoper, doordat aan het eind van de 19de eeuw reclame als bron
van inkomsten werd ingelast. Het druk- en zetprocédé werd gemechaniseerd,
waardoor de produktiekosten van de krant daalden. Daardoor werd het
mogelijk snel en goedkoop een krant op de markt te brengen. Voor de
meestal arme Vlamingen was deze prijsdaling zeer belangrijk. Geleidelijk
nam ook het analfabetisme af, vooral dankzij de schoolplicht die in 1914
werd ingevoerd, en het algemeen enkelvoudig stemrecht van 1919 maakte
van de doorsnee Vlaming een meer politiek geinteresseerde lezer. Met uitzon-
dering van Het Belang van Limburg, dat in 1933 werd opgericht, ontstonden
al onze huidige kranten op het eind van de 19de eeuw. De Standaard, opge-
richt in 1914, (zoals trouwens ook Volksgazet), is dus in feite een laatkomer.
Durnez had de stichting van DS meer tegen deze achtergrond kunnen
plaatsen. Voor DS was er blijkbaar nog een plaats op de dagbladmarkt, door-
dat de Vlaamse intellectuelen als doelgroep werden genomen. Uit een volgens
Durnez ,,sensationele” vondst in de kelders van DS, blijkt inderdaad dat de
eerste abonnees van dit blad voornamelijk leraren, priesters, onderwijzers,
artsen en notarissen waren.

Ook zoekt de lezer soms tevergeefs naar een overzichtelijk, samenvattend
hoofdstuk waarin concrete data en cijfers worden vermeld, zoals van de evo-
lutie van de oplage, van het aantal abonnees versus losse verkoop, van het aan-
tal journalisten, van de verhouding inkomsten uit reclame en verkoop, een
overzicht van de verschillende dag- en weekbladen die DS zich door de jaren
heen aanschafte en eventueel opzegde enz. Een dergelijk hoofdstuk zou de
naslagwaarde van dit omvangrijke werk hebben verhoogd. Een zekere syste-
matiek en structuur ontbreekt soms; het blijft een boeiende kroniek maar
om bepaalde informatie terug te vinden, wacht de lezer heel wat speurwerk.

De laatste vier hoofdstukken van deel I behandelen de periode van de
Tweede Wereldoorlog en de gevolgen van de repressie. Alhoewel DS tijdens
de Tweede Wereldoorlog een aanwezigheidspolitiek voerde en de Duitsers
directeur Van den Eynde en hoofdredacteur Martens vervingen door meer
volgzame VNV-ers, werd DS na de Tweede Wereldoorlog onder sekwester
geplaatst en is Durnez van oordeel dat bepaalde personeelsleden hard aange-
pakt werden. De achtergronden en oprichting van De Nieuwwe Standaard
(DNS) na de bevrijding worden door de auteur haarfijn beschreven, met toe-
voeging van een aantal nieuwe elementen. Nog v66r de bevrijding werd door
de familie Sap met Bekaert en Herbert - hun vroegere tegenstrevers van De
Courant - een overeenkomst afgesloten tot hernieuwde uitgave van DS. Zij
konden gebruik maken van de gebouwen tegen een lage huurprijs, en eind

735

Het levensverhaal van een Vlaamse krant Zeventigjaar,De Standaard”



1947 zou alles weer ter beschikking komen van de familie Sap. Deze Stan-
daard van Bekaert en Herbert verscheen op 5 oktober 1944 en zou ,het
Vlaamse renovatiewerk” voortzetten. Ingevolge de nieuwe perswetten
moest echter een nieuwe maatschappij worden opgericht en een nieuwe
naam worden gekozen. Nog in november 1944 kwam die nieuwe maatschap-
pij, N.V. De Gids, tot stand en werd de nieuwe naam: De Nienwe Standaard.
Het monogram AVV/VVK bleef weg.

Durnez geeft een treffende typering van de persoonlijkheid van T. Her-
bert, die een symbiose voorstond tussen Belgié en de Vlaamse Gemeenschap.
Herbert zou zich omringen met een schare van knappe journalisten, zoals
Betsy Hollants, V. Leemans, A. Coppé, R. van Elslande, Th. Luykx en
E. Troch. Ook Marc Sleen en Willy Vandersteen traden toe tot de redactie.

De Nienwe Standaard veroverde snel een stevige plaats op de Vlaamse dag-
bladmarkt. Durnez wijst wel op een zekere dubbelzinnigheid in de redactio-
nele lijn: enerzijds was DNS de pleitbezorger van een redelijke en humane
repressie, anderzijds echter werd elk verband tussen collaboratie en Vlaams
nationalisme afgewezen. Veel stof deed het artikel van DNS van 13 april 1946
opwaaien, waarin de fusillering van de 69-jarige Borms werd goedgekeurd:
,Het volslagen gebrek aan werkelijkheidszin, aan politiek inzicht, aan posi-
tief oordeel, is deze man noodlottig geworden. Voor het verraad, waaraan hij
zich voor de tweede maal schuldig maakt, kan er geen andere verklaring
gevonden worden...”. Durnez wijst erop dat dit artikel voor DNS ,,onher-
stelbare gevolgen” had. De groep rond de eigenaars van de oude Standaard,
de familie Sap, heeft het ongetwijfeld aangespoord om de touwtjes weer in
handen te nemen: ,,...het heeft als het ware het conflict tussen de Nieuwe en
de oude Standaard gekatalyseerd” (p. 512).

In 1946 werd het sekwester opgeheven (volgens onze bronnen mits de
betaling van 25 miljoen BEF door de familie Sap - een bedrag dat door Durnez
niet vermeld wordt); de familie Sap was vastbesloten met DNS te breken.
Bekaert en Herbert wilden echter de krant zelf voortzetten en de namen wor-
den gewijzigd (De Niewwe Standaard werd De Nienwe Gids; Het Niewwsblad
kreeg als titel Het Morgenblad). De redactie bleef DNS trouw maar het tech-
nisch personeel koos de zijde van de familie Sap. Heel deze beroerde geschie-
denis wordt door Durnez als een spannend vervolgverhaal beschreven. Pas
later, wanneer De Nieuwe Gids in financiéle moeilijkheden komt, stapt een
aantal van de journalisten weer naar de oude Standaard over. G. Durnez
draagt DNS een warm journalistiek hart toe en hij schrijft dat deze krant: ,,de
broedplaats was van nieuw politiek en journalistiek talent”.

In het tweede deel, dat de periode omvat van 1948 tot aan de overname
door de VUM (Vlaamse Uitgevers Maatschappij), legt Durnez vooral het
accent op de expansiedrang van Albert de Smaele, schoonzoon van Sap en



nieuwe directeur van DS. Eén voor één koopt hij concurrerende katholieke
dagbladen op: eerst Het Handelsblad (1957), vervolgens Het Nieuws van de Dag
(1957) en tenslotte De Gentenaar/De Landwacht (1959). Durnez toont hierbij
de handigheid van Jan Merckx (de latere VTM-bezieler) aan, die samen met
De Smaele, een centrale rol speelde bij de overnames. Soms ging het er daarbij
grof aan toe, werd het personeel niet van te voren ingelicht en werd het als een
stuk van de inboedel meeverkocht (vooral bij de overname van het Nieuws
van de Dag werd het personeel volledig buitenspel gezet). De Smaele was voor
velen, zoals G. Durnez hem bestempelt : de Vlaamse Axel Springer. Deze uit-
spraak kwam in feite van prof. Vlerick, de zwager van De Smaele, die zijn
aandelenpakket van DS verkoopt omdat hij de roekeloze investeringen van
De Smaele wantrouwde. De Smaele bleek inderdaad bij heel wat riskante par-
ticipaties betrokken te zijn. Durnez vermeldt in dit verband de overname in
1972 door De Smaele van de Franse uitgeverij Ed. de Montsouris, een van de
belangrijkste offset-drukkerijen van Europa. Waar de auteur niet bij stilstaat,
zijn de vele niet-media-activiteiten, waarbij De Smaele eveneens betrokken
was (0.m. Suncomfort, Holiday Investment, Friac-koelinstallaties). Vooral
deze laatste nevenactiviteiten zouden al vlug zeer verliesgevend blijken en uit-
eindelijk zou de handelsrechtbank de N.V. Periodica op 31 december 1975
failliet verklaren. Durnez beschrijft de ondergang van De Smaele en zijn
krant zonder wrok en de lezer voelt uiteindelijk medelijden met deze eerste
Vlaamse perstycoon, die tot op het laatste ogenblik (tevergeefs) bleef hopen
dat er een oplossing gevonden zou worden. Durnez herinnert zich nog het
moment dat De Smaele definitief DS verlaat: ,,ik zag hem zitten in zijn auto,
recht voor zich uitkijkend... In die wagen moet hij de eenzaamste mens ter
wereld zijn geweest. Ik wist dat hij hier nooit meer zou terugkeren” (p. 518).

Voor het personeel brak er nu een onzekere periode aan. G. Durnez’ relaas
over de wijze waarop het bedrijf gered wordt, bevat heel wat interessante, nieu-
we gegevens. Zo zou Paul Goossens voor het eerst contact met André Leysen,
de spilfiguur van de latere reddingsoperatie, hebben opgenomen. De journa-
listen bleven trouwens niet bij de pakken neerzitten en stichtten in juni 1976
de N.V. Het Krantenfonds, dat de DS opnieuw wilde uitgeven. Uiteindelijk
nam de VUM de bladen over, maar er zou ,,gesaneerd” worden. In totaal wer-
den 1.075 personeelsleden ontslagen en wel op één bewuste maandag: 28 juni
1976. Durnez beschrijft de ontreddering en bittere teleurstelling van het perso-
neel op deze ,,zwarte maandag”. In de loop van oktober 1976 zou er nog een
tweede afscheid volgen en kregen 133 personeelsleden de gouden handdruk.
Het ging hoofdzakelijk om technisch-administratief personeel ; één belangrij-
ke journalist, Luc Vandeweghe, alias E. Troch, werd wel ontslagen. E. Troch
had gedurende jaren zijn stempel gedrukt op de buitenlandse berichtgeving
van DS. Hij nam vaak een onafhankelijke, kritische houding aan t.o.v. het

737

Het levensverhaal van een Vliaamse krant Zeventigjaar,De Standaard”



toenmalige Oostblok. Zijn bijdragen werden in Vlaanderen soms te ,,links”
bevonden, en met de uitspraak dat er bij DS crypto-communisten werkten
(IL, p. 256) werd naar Troch verwezen. Durnez schrijft met veel respect over
deze ,,journalistieke vader” en is de mening toegedaan dat, in tegenstelling tot
wat Huib Grauwels beweert, zijn linkse reputatie door de nieuwe eigenaars
tegen hem wel werd uitgespeeld. Durnez tekent hier een menselijk portret
van een briljant journalist. Hij citeert een uitspraak van Troch (DS, 13 maart
1963) waarmee deze zijn belagers antwoordde: ,,De vraag is nooit of buiten-
landse politiek rood of zwart is, rechts of links, maar of zij dom is of verstan-
dig, of zij tot oorlog of vrede leidt, tot een nederlaag of een overwinning...”
(1L, p. 287).

Niet enkel Troch krijgt deze warme attentie in Durnez’ monografie. In de
twee delen duikt steeds opnieuw Durnez’ aandacht op voor de journalisten
die DS groot hebben gemaakt. Zo krijgen de bijdragen van Marnix Gijsen, die
gedurende vele jaren voor DS werkte, het volgende eerbetoon: ,,een staaltje
van de eerste moderne journalistiek”.

Ook over de vrijzinnige, gezaghebbende historicus Leo Picard, die
zowel voor als na de oorlog aan DS meewerkte, schrijft Durnez vol lof: ,,Na
hem heb ik geen Vlaamse kranteman meer ontmoet, die op zulke boeien-
de wijze de kwaliteiten combineerde van de historicus, de essayist en de
journalist™ (II, p. 63). Na de Tweede Wereldoorlog zou Leo Picard als journa-
list buitenlandse politiek vaak non-conformistische standpunten innemen,
en het is zeker geen toeval dat hij in 1950 Troch naar DS haalde (E. Troch was
werkzaam bij De Nieuwe Gids alias De Nienwe Standaard). Volgens Durnez
kwam dit in de kringen van de nogal conservatieve, katholieke journalisten
Bert D’haese en Elie Serruys niet zo goed over, omdat zij vreesden voor ,,een
uitbreiding van de vrijzinnige en links georiénteerde invloed in de krant”
(II, p. 68).

G. Durnez blijft steeds minzaam en is niet kwetsend. Wanneer hij Jan
Boons’ naieve artikelen aanhaalt n.a.v. Mariaverschijningen, schrijft hij deze,
door de overige pers verguisde artikelen toe aan Jan Boons, jeugdige verering
voor Maria. De schrijver betreurt het latere conflict van DS met zijn vroegere
hoofdredacteur, waarbij Jan Boon een proces zal aanspannen tegen de krant
omdat hij zich beledigd voelt door een artikel van Bert D’haese; daarin werd
geinsinueerd dat J. Boon aanvankelijk bereid was tot collaboratie, vervolgens
in het verzet ging en zich daarna afzette tegen het hele Vlaams-nationalisme.
,,Het brede water dat het blad en zijn vroegere hoofdredacteur scheidde, was
voor lange tijd veel te diep” (IL. p. 40).

DS heeft steeds op knappe journalisten kunnen rekenen, die zich op de
binnenlandse politiek toelegden. In het eerste deel van Durnez’ werk ligt de
klemtoon vooral op de ontwikkeling en de vetes binnen de Vlaamse Bewe-



ging, die trouwens een afspiegeling vonden in een machtsstrijd binnen de
krant. Na de Tweede Wereldoorlog (deel II) zijn het de hete politieke hangij-
zers, zoals de koningskwestie, de schoolstrijd, de staatshervorming, die de
binnenlandse politieke berichtgeving beheersen. Durnez toont aan dat de bij-
dragen van de grote tenoren, zoals M. Ruys, H. de Ridder en Fr. Verleyen,
vaak een rol speelden bij de politieke agendasetting. In 1973 begaf DS zich op
het terrein van de onthullingsjournalistiek en lichtte twee schandalen door:
de Ibramco- en de RTT-affaire, waardoor eerste minister Edm. Leburton
moest aftreden (II, hfdst. 36).

G. Durnez wijst erop dat DS steeds een belangrijke traditie gehad heeft
inzake culturele verslaggeving. Uitstekende journalisten gaven de culturele
rubrieken een hoog niveau. Volgens Durnez ontbrak enggeestigheid soms
ook niet en hij beschrijft hoe DS tekeerging tegen de Franse film van J. Fey-
der: Kermesse Heéroique. Volgens de krant ,,een onterende en schandalige
prent” t.0.v. de Vlamingen. Deze belangrijke film zou heel wat internationa-
le onderscheidingen krijgen en later, in 1976, schrijft DS-filmrecensent van
een jongere generatie (RAF): ,,We geven graag alle tweehonderd en zoveel
films cadeau voor één Kermesse Héroigue!” (11, p. 402).

Vooral De Standaard der Letteren zou volgens G. Durnez onder impuls
van haar rubriekleider Guido van Hoof hoge toppen scoren. Toch zou DS in
de late jaren zestig en begin jaren zeventig verweten worden in zijn literaire
recensies soms preuts en reactionair uit de hoek te komen. Durnez verwijst
in dit verband naar de herrie rond de boeken van Jan Cremer, het proces
tegen Hugo Claus, de staatsprijs voor J. Geeraerts en vooral het spektakel
rond de publikatie van W. Spillebeens’ roman Steen des aanstoots door het
Davidsfonds. Durnez toont echter aan dat in vergelijking met wat toen
de andere katholieke dagbladen in Vlaanderen schreven, DS toch vaak een
genuanceerder en afstandelijker standpunt innam (II, hfdst. 28).

De auteur blijft uitvoerig stilstaan bij de progressieve verfrissende jour-
nalistiek van Maria Rosseels. Terecht schrijft hij dat Maria Rosseels veel heeft
bijgedragen om bepaalde taboes uit de weg te ruimen. Als filmjournaliste
wees zij op de plaats die film als volwaardige kunsttak verdiende; haar recen-
sies waren soms vlijmscherp en zij nam stelling ,,tegen kitsch, levensver-
valsing, commerciéle prentjesmakerij” (II, p. 110). Voor verschillende
generaties filmliethebbers blijft zij de onovertroffen filmjournalist van
Vlaanderen. Het is goed dat Durnez af en toe passages uit haar werk citeert.
Wat een zeggingskracht! Men krijgt zin om G. Durnez’ Liefde is een zeld-
zaam kruid, een bloemlezing uit haar duizenden dagbladartikelen, te lezen.
Maria Rosseels zou n.a.v. haar artikelenreeks en boek Het woord te voeren
past den man en haar bijdragen met een pleidooi voor meer openhartig-
heid bij het beleven van de seksualiteit, heel wat banbliksems te verwerken

Het levensverhaal van een Vlaamse krant Zeventig jaar,,De Standaard”



740

krijgen. Volgens Durnez werd zij ,,wellicht het meest betwiste maar ook
het meest geliefde redactielid van de DS-groep uit de jaren zestig” (II, p. 205).
Haar bijdragen ,,Moderne nonnen gevraagd” zou zelfs op 3 oktober 1960
een protestbrief van kardinaal Van Roey bij DS doen belanden; volgens
G. Durnez ,,een incident, uniek in de persgeschiedenis van het naoorlogse
Belgié”.

De twee boekdelen blijven de lezer fascineren en men voelt zich, samen
met de auteur, betrokken bij ,,zijn”" Standaard. Het laatste hoofdstuk van
deel II, waarin Durnez nog eens een samenvatting geeft, is echter overbodig
en werkt storend. Hier heeft de lezer wél de neiging af te haken; bij zijn boei-
ende kroniek hoeft geen zakelijke samenvatting. Bij deel I heeft Durnez trou-
wens afgezien van een dergelijk hoofdstuk.

En hoe ging het verder met DS na de overname door de VUM? We
zullen onze nieuwsgierigheid moeten bedwingen en kijken alvast uit naar
deel III!

Bibliografie:
GASTON DURNEZ, De Standaard. Het levensverbaal van een Viaamse krant, Lannoo, Tielt; Deel I: 1914-1948,
1985, 560 p.; Deel II: Van 1948 tot de VUM, 1993, 575 p.

ADVERTENTIE

MAAK UMAAR
GEEN ZORGEN

Verzekeringsonderneming toegelaten onder kodenummer 0095.
NV met maatschappelijke zetel te 2018 Antwerpen, Desguinlei 100
Tel. (03) 247 21 11 - Fax (03) 247 27 77




