Zoektocht naar het absolute. De schilderkunst van Marc Maet
(Anne Milkers) Ons Erfdeel - 1990, nr 3, pp. 372-378
Bespreking van de evolutie in het werk van de Belgische schilder Marc Maet, die met enige zin voor simplifiëring een adept van de \nieuwe schilderkunst\" genoemd kan worden. In het begin van de jaren tachtig baseert hij zich voor de vormgeving van zijn werken op reisimpressies. Geleidelijk aan integreert hij een aantal vaste motieven in zijn werken, die hun oorsprong vinden in de etnische (Afrikaanse) kunst. In deze schilderijen staat nog de voorliefde voor een sensuele materie voorop, oppervlakken worden bedekt met smeuïge lagen acryl en de tekening is lenig en trefzeker. Maar de accenten verschuiven: de compositie wordt geleidelijk aan strakker opgebouwd en de vlakken egaler geschilderd. Die lijn wordt in zijn meest recente werk doorgetrokken, en ook de thematiek evolueert naar een strikt religieuze inspiratie."
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden