Zoektocht naar de grenzen: Willem Jeths
(Ernst Vermeulen) Ons Erfdeel - 1997, nr 2, pp. 293-294
Hoe ver kun je gaan in de muziek? De hoogste noot op de piano is een c, dat is de grens. Maar niét voor de expressionist Willem Jeths! In zijn Pianoconcert uit 1994 wordt die c met een stemsleutel opgetrokken tot een es. Jeths: ‘Door grenzen te stellen en ze vervolgens te breken zijn ze er eigenlijk niet. Je bereikt een ander stadium. Het gaat niet meer om die es, maar om het proces dat je door een grens heen kunt'.
In het nog recenter Throb voor orkest hoor je zulke lage klanken dat je denkt dat je niet in de concertzaal zit, maar in de gigantische machinekamer van een reusachtige oceaanstomer. Interfererende pulseringen ontstaan in het orgel door twee lage pedaaltonen op een kleine secunde afstand. De grenzen van definieerbare tonen zijn doorbroken.
Jeths is kortom een componist die niet bang is om risico's te nemen...
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden