Wandelen als een vorm van kunst. Francis Alÿs
Kunnen artistieke ingrepen de mogelijkheid scheppen voor verandering? Die vraag stelt beeldend kunstenaar Francis Alÿs zichzelf en zijn publiek tijdens een tentoonstelling begin 2007 in de gerenommeerde New Yorkse galerie David Zwirner. Hij presenteert er een project dat hij in 2005 uitvoerde in Jeruzalem. Met een geperforeerde pot groene verf doorkruiste hij de stad, een groen spoor achter zich trekkend. Hij volgde de wapenstilstandslijn die Moshe Dayan in 1948, na de Arabisch-Israëlische oorlog met een groene stift op de landkaart markeerde als grens tussen de Israëli en de Palestijnen en die als de Groene Lijn de geschiedenis in ging. Met het werk stelt Alÿs vragen bij de waarde van grenzen. Maar zijn werk gaat ook over de relevantie van kunst als commentaar op politieke aangelegenheden. Dat Alÿs zelf zeker in die relevantie gelooft, blijkt uit de titel die hij het werk meegaf: Sometimes Doing Something Poetic Can Become Political, and Sometimes Doing Something Political Can Become Poetic.