kunst
Verlangen naar perfectie. “The Red Turtle” van Michael Dudok de Wit
(Jelle Schot) ONS ERFDEEL – 2016, NR 4, PP. 110-112
Digitale post uit Japan veranderde het leven van Michael Dudok de Wit (1953). In 2007 ontving de Nederlandse animator een verrassende e-mail van de befaamde Japanse animatiestudio Ghibli, verantwoordelijk voor handgetekende meesterwerken als Grave of the Fireflies (1988) en Spirited Away (2001), met daarin twee vragen: “Uw korte film Father and Daughter is geweldig, hebt u een distributeur in Japan?” En: “Wilt u een lange film voor ons maken?”
Een lange animatiefilm had Dudok de Wit, die opgroeide in Laren (Noord-Holland), animatie studeerde in Zwitserland en Engeland en al sinds lange tijd in Londen woont, tot dan toe nog niet gemaakt. Na die eerste mail in 2007 duurde het echter nog een kleine negen jaar, waarvan tweeënhalf jaar productietijd, voordat het eindproduct van de samenwerking in mei 2016 het levenslicht zag.
Het eindresultaat is het lange wachten echter meer dan waard gebleken: de film, getiteld The Red Turtle, is een wonderschoon, filosofisch en volstrekt woordeloos sprookje geworden, over een schipbreukeling die aanspoelt op een onbewoond tropisch eiland.
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden