Toneelauteur Ayden Carlo krijgt schrijfbeurs om theatertekst ‘Multi-Love’ uit te werken
Ayden Carlo ontvangt het TheaterTekstTalent Stipendium 2023, een beurs van 35.000 euro die hem tijd en ruimte biedt om aan Multi-Love te werken, een toneeltekst over polyamorie. Carlo kreeg de werkbeurs tijdens de opening van Shakespeare Is Dead, het festival voor nieuwe theaterschrijvers.
‘Een nieuwe, verfrissende en spannende blik op polyamorie en normen en waarden”, zei de jury van het TheaterTekstTalent Stipendium over Multi-Love van Ayden Carlo. In die toneeltekst gaat op hij op twee manieren aan de haal met onze klassieke normen en waarden. Inhoudelijk stelt hij vragen bij onze traditionele ideeën over liefdesrelaties en vormelijk experimenteert hij met de theaterconventies door scènes tegelijkertijd te laten plaatsvinden.
“Het is bijna alsof je naar een flatgebouw kijkt en achter ieder raam een verhaal ziet afspelen”, vond de jury. “Dat past goed bij het thema polyamorie, waarbij mensen met meerdere mensen een romantische relatie aangaan.”
De jury voor het TheaterTekstTalent Stipendium 2023 bestond uit: initiator Joachim Fleury, theatermaker Eran Ben-Michaël, toneelschrijver Jibbe Willems, dramaturg/toneelschrijver Melissa Knollenburg en de winnaar van 2022, Ahilan Ratnamohan.
© Nichon Glerum
Ayden Carlo studeerde in 2013 af aan de opleiding Writing for Performance aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Voor Multi-Love schreef hij al de stukken Twelfth Night (14+), Robbie & Roef (4+), De Suriname Monologen, Shrew Her en What Lies Beneath. Dat deed hij voor uiteenlopende gezelschappen: Ira Kip, Studio 52nd, Theater na de Dam, Het Zuidelijk Toneel en Theatergroep Aluin.
Carlo is ook assistent artistiek leider bij Raymi Sambo Maakt, een gezelschap dat voorstellingen, podcasts, films en talkshows maakt over onderwerpen die hun wortels vinden in de interculturele en de queer samenleving.
Bij het in ontvangst nemen van het stipendium zei Ayden Carlo dat hij in het bekroonde Multi-Love “het einde van activisme” wil onderzoeken. Wat doe je als activist wanneer je je doelen hebt bereikt?
Dat sluit aan bij wat de jury in haar verslag noteerde: “Met de tekst Multi-Love laat Carlo zien wat er kan gebeuren als de niche de norm wordt, en toont hij meerdere perspectieven op een vorm van liefde die nu als ‘alternatief’ wordt beschouwd.”
Tijd en ruimte
Ayden Carlo reageerde ook op de Staat van de Theatertekst, die Mathieu Charles even voordien had uitgesproken bij de opening van het toneelschrijffestival Shakespeare Is Dead. Charles had daarin kritiek geuit op het theater-industriële complex dat bepaalt wie er wel en niet bij horen, onder meer via talentenjachten en prijsuitreikingen. “Je mag deel uitmaken van het ecosysteem, want je hebt het verdiend. Ik wil geen deel uitmaken van zulke ecosystemen”, zei Charles.
Carlo begreep waar die kritiek vandaan komt, maar zei tegelijk dat het stipendium hem wel een mooie kans biedt om in alle rust te werken aan Multi-Love: “Dank aan het fonds voor deze investering in mijn tijd die ervoor zorgt dat ik kan schrijven wat ik wil, zoals ik het wil en dat ik de ruimte kan nemen om hierin en hiermee te experimenteren.”
Ayden Carlo: ‘Ook als het gaat om producties is meer niet altijd beter, de tijd en ruimte krijgen om te klooien met een tekst dat is toch waar het leuk wordt?’
Opvallend was ook Carlo’s oproep aan schrijvers én regisseurs om niet altijd aan dezelfde mensen te denken en je te laten inspireren door nieuwe namen. Dat betekent ook: af en toe nee zeggen. In Carlo’s woorden: “Ik mag mezelf nu een paar jaar fulltime schrijver noemen en dat was nooit gelukt zonder anderen. Andere schrijvers die mij voordroegen voor projecten waar zij geen tijd voor hadden, of nog mooier waar zij mij beter bij vonden passen. Er zijn schrijvers die meer opdrachten aannemen dan ze lief zijn. De angst voor schaarste is groot. En toch. Zeg eens nee. En als je dat doet, draag dan eens een schrijver voor die niet per se bij iedereen op het netvlies zit. Een schrijver die misschien minder stukken op diens naam heeft, maar waarvan jij zeker weet dat diegene iets prachtig moois maakt, een schrijver waar jij garant voor wil staan als de regisseur/producent twijfelt. Stel eens voor om samen te schrijven. Stel voor om diegene bij staan als dat nodig is. We hebben elkaar nodig om de sector gezond te houden, ook als het gaat om producties is meer niet altijd beter, de tijd en ruimte krijgen om te klooien met een tekst dat is toch waar het leuk wordt?”
Het Stipendium
Het TheaterTekstTalent Stipendium is een jaarlijkse werkbeurs van €12.500 voor een toneelschrijver die een nieuw toneelstuk gaat schrijven. Hij of zij ontvangt ook €20.000 als startbijdrage voor de uitvoering van het geschreven stuk en de productie van de voorstelling. Tot slot is er € 2.500 waarmee de laureaat coaching kan bekostigen of een tussentijdse presentatie kan organiseren.
Het Stipendium is een initiatief van Fonds De Versterking, georganiseerd door het Prins Bernhard Cultuurfonds.
© Nichon Glerum
Vorige winnaars van dit stipendium zijn onder meer Maaike Bergstra en Ahilan Ratnamohan, die allebei aanwezig waren bij de uitreiking aan Ayden Carlo. Bergstra schreef Een stel mannenpinguïns, waarvan vier acteurs een fragment speelden in de Brakke Grond. Bergstra’s stuk zal in seizoen ’23-’24 worden opgevoerd door Theaterbolwerk PUNCH uit Leiden. Punch brengt teksten van nieuwe Nederlandse toneelschrijvers naar het podium.
Ratnamohan ontving het stipendium in 2022 en werkte daarmee aan Alle woorden die ik nog niet kende, dat ook op het programma van Shakespeare Is Dead stond. De Mediakaravaan, de ploeg jonge mediamakers van de lage landen, zal in haar verslaggeving van het festival nog terugkomen op Ratnamohans voorstelling. Volg het hier.