Regionale cinema kan universeel zijn
(Jan Temmerman) De Franse Nederlanden - Les Pays-Bas Français - 1999, nr 24, pp. 71-82
Men kan in de recente Franse film een nieuwe trend vaststellen, nl. dat filmmakers steeds vaker de hoofdstad de rug toekeren en opteren voor filmverhalen met een meer regionaal karakter. Verschillende van deze films zijn gesitueerd in Noord-Frankrijk. Voorbeelden daarvan zijn: \La Vie de Jesus\" van Bruno Dumont dat zich helemaal in Belle (Bailleul) afspeelt; \"Je ne vois pas ce qu'on me trouve\" van Christian Vincent, gesitueerd in Lievin, \"Germinal\" van Claude Berri, een eerbetoon aan de mijnwerkers uit Noord-Frankrijk en ten slotte het veel bekroonde \"La Vie rêvée des anges\" van Erick Zonca, die Rijsel als achtergrond verkoos. De auteur komt tot de conclusie dat ook de regionale cinema universeel kan zijn.
Le cinéma français présente une nouvelle tendance: de plus en plus souvent les cinéastes tournent le dos à la capitale et optent pour des scénarios à caractère plus régional. Plusieurs de ces films se situent dans le Nord de la France. Ainsi « La Vie de Jesus » de Bruno Dumont se déroule entièrement à Bailleul. « Je ne vois pas ce qu'on me trouve » de Christian Berri se passe à Liévin, « Germinal » de Claude Berri est un hommage aux mineurs du Nord de la France; enfin, « La Vie rêvée des anges », film couvert de lauriers, d'Erick Zonca, a choisi Lille comme décor. L'auteur en conclut que même le cinéma régional peut être universel. "
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden