"In het onbegrijpelijke ken ik de weg". Het werk van Henk Visch
(José Boyens) Ons Erfdeel - 1997, nr 2, pp. 216-224
Henk Visch (º1950) begon met tekenen en ging daarna driedimensionaal werken. Toen hij in 1981 voor het eerst zijn objecten exposeerde, noemde hij die ‘getimmerde tekeningen'. De tekening stelt minder grenzen aan de verbeelding dan een sculptuur; bij de laatste brengt ieder materiaal zijn eigen beperkingen en zijn eigen veld van associaties mee. Welk materiaal zou geschikt geweest zijn om de dreiging van de beide duisternissen driedimensionaal te verbeelden zonder de aandacht af te leiden naar zijn materialiteit? Het is in dit geval de tekening die het onheilspellende karakter het beste oproept. Wat de tekeningen van Henk Visch met zijn driedimensionale werk verbindt, is dat het concept het vertrekpunt vormt, niet het materiaal en evenmin de vorm. De laatste wordt bepaald door de idee.
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden