Piet Stockmans. De onvermoede mogelijkheden van het porselein
(Jaak Fontier) Ons Erfdeel - 1992, nr 3, pp. 413-417
De keuze van het keramische medium als artistiek uitdrukkingsmiddel stelt heel wat eisen: manuele vaardigheid, materialenkennis, vaardigheid in het bakproces. Die eisen vormen echter geen beperking, eerder een vertrouwenwekkende basis voor begaafde kunstenaars als Piet Stockmans. Nadat de auteur hem kort voorgesteld heeft in zijn functie van ontwerper voor de firma MOSA - en in die hoedanigheid geeft hij de verbeelding geen kans, het is de functionaliteit die absoluut prevaleert - maakt hij een uitgebreide schets van het alter ego van de ontwerper: de kunstenaar Stockmans, die een speelse ironicus wordt genoemd. In zijn vrije creaties, waarin de verbeelding de overhand heeft op de koele redenering, zijn twee grote groepen te onderscheiden: tegenover de op seriële principes gesteunde installaties en accumulaties, die door hun omvang, veelvuldigheid en rituele referenties voor de toeschouwer een confrontatie betekenen, staat de intimiteit van het kleinere werk, waarvoor het bibliofiele boek \Genesis\" (25 exemplaren) model kan staan."
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden