kunst
ONGRIJPBAAR IN KRIJT. De magie van Iris van Dongen
(Tineke Reijnders) Ons Erfdeel – 2014, nr 3, pp. 50-57
Aan kunstenares Iris van Dongen is de eer te beurt gevallen om een staatsieportret van de Nederlandse koning Willem-Alexander te maken. In kritieken over haar werk van gaat het vaak over schoonheid, romantiek, sterke vrouwen, melancholie, gothic en de Prerafaëlieten. Al die begrippen zijn waar, maar de mix zou niet zo sexy zijn als Van Dongen niet in staat was de personages buitengewoon raak en uitgebalanceerd neer te zetten. De compositie moet kloppen en dat gebeurde in dit geval al direct bij de eerste foto die ze van de koning maakte, vertelde Van Dongen. Zijn handen hadden nog geen positie gekozen en dat tussenmoment was in haar ogen beslissend. In al haar werken zie je trouwens een gewiekst spel met de tijd. Er is het flitsmoment, dat Cartier-Bresson het moment décisif noemde, maar tegelijk lijkt ze de dingen aan de tijd te onttrekken. Zo heeft ze de koning ernstig noch lachend willen afbeelden en hem niet alleen met een halve glimlach vereeuwigd, maar die kant van het gezicht ook wat omfloerst gelaten. De geportretteerde moet gezag uitstralen, zegt ze, maar ook een Mona Lisa-achtige onbestemde vriendelijkheid.
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden