\Miss Interpreted\". Schilderijen en tekeningen van Marlene Dumas"
(Ingeborg Walinga) Ons Erfdeel - 1992, nr 5, pp. 691-697
Naar aanleiding van de eerste grote solotentoonstelling van Marlene Dumas in het Van Abbemuseum, met als titel \Miss Interpreted\", bespreekt de auteur het werk van deze Nederlandse kunstenares. Voor 1984 maakt zij voornamelijk \"werken op papier\": veelal collages van knipsels uit kranten en tijdschriften en van tekeningen, die zij met lijm, plakband en nietjes in elkaar zette. Inherent aan deze collages is de spanning tussen woord en beeld. In dit vroege werk zijn nog veel verwijzingen te vinden naar haar geboorteland Zuid-Afrika. Dumas is niet zozeer geïnteresseerd in algemene (politieke) uitspraken, maar ze benadert de problematiek die ze tot onderwerp neemt vanuit een persoonlijke invalshoek. Het zoeken van Marlene Dumas naar een kunstvorm waarin ruimte bestaat zowel voor het schilderkunstige (meer abstracte) als het inhoudelijke (vaak figuratieve) loopt als een rode draad door haar oeuvre. Tegelijk met een aantal andere schilders herwaardeerde ze het \"realisme\" in de schilderkunst. Toch blijft ze veel aandacht besteden aan de uitdrukkingskracht van de schilderkunstige middelen. Haar schildertrant is over het algemeen los en spontaan, d.w.z. met vlotte hand geschilderd en zonder sterke detaillering."
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden