Mathilde Villeneuve artistiek leider van Kunstencentrum Buda in Kortrijk
De raad van bestuur van kunstencentrum BUDA (Kortrijk) stelde zopas Mathilde Villeneuve aan als nieuw artistiek leider. Zij neemt vanaf 1 oktober de plaats in van Agnes Quackels, die na 8 jaar tijd maakt om een nieuwe uitdaging aan te gaan.
Mathilde Villeneuve (°1981, Chatenay-Malabry – FR) behaalde een master Literatuur in Parijs en een master in Menswetenschappen en Culturele Studies in Londen. Ze werkte jaren als kunstcritica, coördineerde de externe projecten van l’École Nationale Supérieure d’Arts Parijs-Cergy en leidde de voorbije 6 jaar (in trio met Dora Garcia en Alexandra Baudelot) Les Laboratoires d’Aubervilliers, een gerenommeerde residentieplek aan de rand van Parijs met focus op onderzoek en experiment – niet enkel binnen de podiumkunsten, maar ook in de beeldende kunst, cinema en literatuur.
© Alexandre Guirkinger
Kristof Jonckheere, algemeen directeur van kunstencentrum BUDA: “Er waren 33 kandidaten met zeer uiteenlopende ervaringen. Niet enkel uit eigen land, maar ook uit Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Spanje en Polen. Het toont de internationale renommee van BUDA. Dat is overigens één van de verdiensten van het werk dat Agnes de
voorbije jaren verrichte. De kwaliteit van de kandidaten lag erg hoog. We zijn bijzonder blij met de keuze voor Mathilde Villeneuve, die deze zomer nog van Parijs naar Brussel verhuist. Vanaf oktober gaat ze aan de slag en tegen eind 2020 willen we samen een nieuw plan ontwikkelen voor BUDA 2022-2026.”
Mathilde Villeneuve: “BUDA geniet grote faam bij binnen- en buitenlandse artiesten omwille van de liefde voor de hedendaagse kunsten, de collegiale en uitnodigende werksfeer en de open geest van het team. Voor mij is ook de ligging van BUDA een groot pluspunt: in Kortrijk, op het grensgebied van Noord-Frankrijk en Wallonië, te midden de Eurometropool Lille-Kortrijk-Doornik én aan de rand van het centrum van het kunstenlandschap. Het geeft kunstenaars de kans om enigszins in de schaduw te werken, zich volop te focussen en vrijuit te experimenteren. Ik wil graag – mét de ploeg – kijken hoe we de ondersteuning van artiesten nog kunnen uitdiepen en hoe we – wat hier ontwikkeld wordt aan nieuwe vormen of kennis – kunnen delen binnen en buiten de sector. Hoe kunnen we, vanuit een collectieve dynamiek, uiteenlopende kunstenaarspraktijken ontsluiten en van deze formidabele kunstinstelling een creatieve plek maken rond urgente maatschappelijke thema’s in onze samenleving als dekolonisatie of ecologie? Een plek voor kunst, en kunst als een plek die zich niet zomaar laat begrenzen.”