Les Sentinelles: een beeldenstorm met weerhaakjes
Hedendaagse beeldende kunst met de voeten volop in de wereld. Dat brengt Panorama 22 – Les Sentinelles in Le Fresnoy in Tourcoing. De titel presenteert de rol van de kunstenaar: iemand die op de uitkijk staat. En dat is wat de werken in Panorama 22 doen. Perspectieven geven op de samenleving van vandaag. De expo is vrij snel na de opening gesloten omwille van verstrengde Coronamaatregelen in Frankrijk, maar zou eind dit jaar weer kunnen openen. Intussen vormt Lille Design Capital haar programma om naar een uitgebreid digitaal aanbod.
“La honte.” Duidelijker kan het protest van artiesten en medewerkers van Le Fresnoy niet zijn. Op de grootste wand van de expo hebben ze pamfletten gehangen waarmee ze tonen dat ze het oneens zijn met het weghalen van het werk van het werk van Paolo Cirio, vlak voor de expo opende half oktober.
De kunstenaar-activist had een werk gemaakt op basis van duizend foto’s van politiemannen waarmee hij de verregaande gezichtsherkenning door de overheid via camerabeelden wilde aanklagen. Cirio creëerde een fotomuur, ‘Capture’, die te zien zou geweest zijn. Daarnaast maakte hij een online platform met beelden van politiemannen waarop hij zelf met behulp van software gezichtsherkenning toepaste en waarbij iedereen via crowdsourcing namen kon taggen van politiemensen. Een koekje van eigen deeg dus, volgens de artiest. In Parijs ging hij zelfs portretten van politiemannen rondhangen in de straten.