Lees onze recensies van de boeken op de longlist van de BookSpot Literatuurprijs
De longlist van de Bookspot Literatuurprijs is bekend. Of beter de longlists, want er zijn dit jaar twee prijzen, één voor fictie en één voor non-fictie. In beide categorieën zijn vijftien genomineerd. Op 25 september worden die lijsten herleid tot shortlists van vijf titels, en op 14 november kennen we de winnaars. Heel wat van de genomineerde boeken zijn besproken in Ons Erfdeel.
Van de vijftien boeken op de fictielonglist zijn er elf besproken in Ons Erfdeel.
Hanna Bervoets – Welkom in het Rijk der zieken (Pluim)
“In Hanna Bervoets’ roman is hoe we nu leven een affectieve isolatie en vervreemding die chronisch zieken des te harder treft. De waarde van Bervoets’ roman bestaat erin dat te tonen”, schrijft Hans Demeyer in Ons Erfdeel 4/2019 (november).
Peter Buwalda – Otmars zonen (De Bezige Bij)
“In Otmars zonen werpt Peter Buwalda enkele interessante vragen op over identiteit, de waarde van een bloedband en het overschrijden van grenzen. Voorlopig slaagt hij er echter niet in om tot een samengebald, dieper inzicht te komen”, schrijft Delphine Seghers in Ons Erfdeel 4/2019 (november).
Rob van Essen – De goede zoon (Atlas Contact)
“Van Essen zaait volop verwarring, en oogst vervolgens een heerlijk verhaal”, schrijft Dirk Vandenberghe over Van Essens “beste werk tot nu toe”, dat de auteur dit jaar al de Libris Literatuur Prijs opleverde.
Wessel te Gussinklo – De hoogstapelaar (Koppernik)
“De hoogstapelaar kan als een antwoord op rechts-populistische politici worden gelezen”, schrijft Jaap Grave.
Nicolien Mizee – Moord op de moestuin (Nijgh en Van Ditmar)
“Moord op de moestuin is meer dan een fruitige thriller: het is Mizees poëtica in fictievorm”, schrijft Elsbeth Etty in een uitgebreid stuk over Mizees oeuvre.
Marente de Moor – Foon (Querido)
“Via Nadja geeft De Moor niet alleen een veelkleurig portret van de Russische maatschappij en hoe die is veranderd (…) Ze vindt daar ook voortdurend even levendige en robuuste als originele taal voor, die je het zeldzame gevoel geven naar een volstrekt authentieke vrouw te luisteren”, schrijft Maarten Dessing.
Koen Peeters – Kamer in Oostende (De Bezige Bij)
Wat Koen Peeters en zijn kompaan Koen Broucke zoeken in Oostende “is niet minder dan de klassieke trias van het Goede, het Ware en het Schone: “Wat is echt, wat is verkeerd of geacteerd? Wat is mooi, wat overdreven? En wat is goed, zodat het ons kan beschermen tegen de levensstormen?” Een definitief antwoord op die grote vragen komt er uiteraard niet, maar Oostende ontvouwt zich wel als de stad waar ze worden belicht vanuit oneindig veel perspectieven”, schrijft Koen Rymenants in Ons Erfdeel 4/2019 (november).
M.M. Schoenmakers – De vlucht van Gilles Speksneijder (De Bezige Bij)
“M.M. Schoenmakers heeft met fletse persoonlijkheden een veelzeggende roman gemaakt. Het leven is nu eenmaal zelden uitgesproken en in lijn daarmee is zijn aanpak ondramatisch”, schrijft Harold van Dijk in Ons Erfdeel 4/2019 (november).
Peter Terrin – Patricia (De Bezige Bij)
“Terrin schrijft over de disciplinering die mensen zichzelf opleggen en hoe ze daarbij strijdmakkers zoeken”, schrijft Sebastiaan Kort, lid van de Bookspot-jury.
Manon Uphoff – Vallen is als vliegen (Querido)
“De vermenging van angst en lust, verlangen en verwaarlozing, kwetsbaarheid en onwaarschijnlijke veerkracht, liefde en haat vervloeit in een hoogst beklijvende leeservaring waarin de taal vervaarlijk vonkt”, schrijft Virginie Platteau.
Niña Weijers – Kamers antikamers (Atlas Contact)
“Een heerlijk boek om te lezen, maar ook een verraderlijk boek, omdat je snel het gevoel hebt ergens iets gemist te hebben, of je afvraagt wanneer iets speelt. (…) Kamers antikamers van Niña Weijers is dus een boek om te herlezen, op zoek naar nieuwe puzzelstukken”, schrijft Dirk Vandenberghe in Ons Erfdeel 4/2019 (november).
Niet besproken
Willem Du Gardijn – Het grote vakantiepark (Koppernik)
Wouter Godijn
– De kamer waar alle verhalen beginnen (Atlas Contact)
Martha Heesen – Zeiseman
(Van Oorschot)
Auke Hulst
– Zoeklicht op het gazon (Ambo Anthos)
Van de vijftien boeken op de non-fictielonglist zijn er acht besproken in Ons Erfdeel.
Herman Van Goethem – 1942 (Polis)
“Als geëngageerde academicus en publieke intellectueel toont Herman Van Goethem met 1942 aan zijn collega’s wat universitaire maatschappelijke dienstverlening in haar beste vorm inhoudt”, schrijft Nico Van Campenhout.
Mirjam van Hengel – Een knipperend ogenblik (De Bezige Bij)
“Een feest van herkenning, een aaneenrijging van prikkelende tranches de vie, fijn leesvoer”, schrijft Dorothee Cappelle.
Thijs Lijster – Kijken, proeven, denken (De Bezige Bij)
“De nadruk in dit boek ligt op het denken, een toegewijd denken dat zich een wereld in verandering voorstelt. Een verdienste van Lijster is bovendien dat hij niet alleen groot(s) denkt, maar ook klein”, schrijft Nicole Montagne in Ons Erfdeel 4/2019 (november).
Bart Van Loo – De Bourgondiërs (De Bezige Bij)
“Van Loo biedt zijn lezers een weliswaar prachtig kluwen van verhalen aan, maar ordening brengt hij daar nauwelijks in aan”, schrijft Hans Cools.
Maaike Meijer – Hemelse mevrouw Frederike (De Bezige Bij)
“Een helder en soms genadeloos portret van iemand bij wie kunst en leven op een spannende manier in elkaar overliepen”, schrijft Ad Zuiderent.
Annet Mooij – De eeuw van Gisèle (De Bezige Bij)
“Een in alle opzichten fascinerende biografie van deze vrouw, die van haar leven een kunstwerk wilde maken en ook werkelijk een begenadigd kunstenaar was”, schrijft Elsbeth Etty.
Linda Polman – Niemand wil ze hebben (Jurgen Maas)
“Dat het antisemitisme na de oorlog nog steeds welig tierde, ook in Amerika, was bekend, maar het overzicht dat Polman ervan geeft is toch opnieuw onthutsend”, schrijft Cyrille Offermans.
Abram de Swaan – Tegen de vrouwen (Prometheus)
“Hoewel het boek zich in de eerste plaats laat kenmerken door wetenschappelijke precisie, vergeet Abram de Swaan nooit zijn persoonlijke perspectief kenbaar te maken”, schrijft Ciska Hoet in Ons Erfdeel 4/2019 (november).
Niet besproken
Jan Brokken – De rechtvaardigen (Atlas Contact)
Dore van Duivenbode – Mijn Poolse huis (De Geus)
Lieve Joris
– Terug naar Neerpelt (Atlas Contact)
Eva Meijer
– De grenzen van mijn taal (Cossee)
Thomas Rueb – Laura H.
(Das Mag)
Sjeng Scheijen – De avant-gardisten
(Prometheus)
Marja Vuijsje – Oude dozen
(Atlas Contact)