kunst
FUGA’S OP DE TUBAX. Bl!ndman bestaat vijfentwintig jaar
(Mia Vaerman) Ons Erfdeel – 2014, nr 1, pp. 131-133
Het was weifelen tussen beeld en klank in september 2013 tijdens het concert van Bl!ndman in het Brusselse Flagey: de muziek was onvervalst klassiek, maar we zagen vijf man op de sax, in zwart pak. Vooral Piet Rebel leek met zijn tenorsax en leren vest zo uit de Blues Brothers gestapt. Toch speelden ze alleen orgelwerken van Bach, en vijf verheven stemmen klonken uit de blaasinstrumenten in 32FOOT / The Organ of Bach.
In 1999 stonden de koraalpartita’s van J.S. Bach al een keer op Bl!ndmans programma. De cd Bl!ndman plays Bach brak internationaal door wegens de gedurfde aanpak en de zuivere muzikaliteit. Voor hun vijfentwintigjarige bestaan en een nieuwe reeks fuga’s zocht Eric Sleichim, oprichter en bezieler van het saxkwartet, naar een manier om ook de laagste noten van het orgel weer te geven die duiken nog twee octaven lager dan de baritonsax. Hij vond de oplossing in de tubax die de Duitse instrumentenbouwer Benedikt Eppelsheim tien jaar terug ontwikkelde: een contrabassaxofoon waarvan de pijpdoorsnee veel kleiner werd gemaakt. Zo werd het een hanteerbaar instrument dat, als de klank verder elektronisch bewerkt wordt, nog een octaaf lager kan gaan. Met de tubax haalt Sleichim in de concertzaal een geluid binnen dat normaal een orgelpijp van tien meter (of thirty two foot) vereist. Vandaar de naam van de nieuwe productie en de nieuwe cd.
Verder lezen?
Dit is een artikel waarvoor je moet betalen. Koop dit artikel of neem een abonnement om toegang te hebben tot alle verhalen van de lage landen.
Reactie plaatsen
Aanmelden