Deel artikel

literatuur

Dit schreven onze recensenten over de longlist van de Boekenbon Literatuurprijs 2022

8 september 2022 5 min. leestijd

De jury van de Boekenbon Literatuurprijs heeft uit 565 titels – een record – een longlist van vijftien boeken geselecteerd. Opvallend: bij de kanshebbers zijn vijf debutanten, onder wie Tülin Erkan, Lisa Weeda en Nadia de Vries.

De Boekenbon Literatuurprijs bekroont het beste Nederlandstalige literaire boek dat verscheen tussen 1 juli 2021 en 30 juni 2022. Fictie én non-fictie komen in aanmerking. Op donderdag 10 november weten we welke auteur naar huis gaat met een bedrag van 50.000 euro, maar eerst maakt de jury (bestaande uit recensenten, boekverkopers en docenten) nog een shortlist van vijf titels bekend, op donderdag 29 september.

Dit is de longlist van vijftien titels met links naar onze recensies:

Leonieke Baerwaldt – Hier komen wij vandaan
(Querido)

Een ‘puntgave debuutroman’ vond Tzum. ‘Juist wanneer de verhaallijnen strak in elkaar overlopen en er weinig expliciet verteld wordt, beklijven de personages’, schreef De Reactor.

Anjet Daanje – Het lied van ooievaar en dromedaris (Passage)

‘Geen roman en ook niet echt een verkapte biografie maar een vergaarbak eigenmachtig aaneen gecomponeerde loeispannende verhalen. Als gevolg van de subtiele, constante ontregeling kijk je anders aan tegen begrippen als tijd, ruimte en werkelijkheid’, schrijft Barber van de Pol in haar recensie die in het novembernummer van de lage landen komt.

Tülin Erkan – Honingeter (Pelckmans)

Een debuutroman over de zoektocht naar de juiste woorden en hoe moeilijk het is om afscheid te nemen van plekken en mensen, zelfs als je je nooit ergens helemaal thuis voelt.

Lees hier
de recensie van Dirk Vandenberghe.

Willem du Gardijn – Het einde van het lied
(Koppernik)

Een drieluik van verhalen of ‘liederen’ die qua vorm op zichzelf kunnen staan, maar toch inhoudelijk verbonden zijn door één figuur: keizer Hadrianus. Zijn ongewisse overlijden verweeft de drie delen van deze krachtige roman met elkaar: hoe ga je om met het naderende levenseinde?

Naar de recensie van Virginie Platteau

Mariken Heitman – Wormmaan (Atlas Contact)

Voor deze ‘verbluffend rijke ideeënroman’ ontving Heitman eerder dit jaar de Libris Literatuur Prijs.

Lees meer in dit nieuwsartikel

Joep van Helden – Jerrycan (Atlas Contact)

Een ‘knap, eigenzinnig debuut’ van een schrijver die ‘zijn vorm meteen gevonden’ heeft, oordeelde de Volkskrant.

.

Auke Hulst – De Mitsukoshi Troostbaby Company (Ambo Anthos)

De verteller in Auke Hulsts zevende roman wil ontsnappen uit de klem van de eenzaamheid en zet alle middelen van de verbeelding in om dat doel te bereiken. Met deze grote roman schreef Auke Hulst een van de sterkste boeken van de laatste jaren.

Lees de recensie van Mathijs Sanders

Carmien Michels – Vaders die rouwen
(Querido)

Met haar verhalenbundel mikt Carmien Michels hoog: ze wil iets wezenlijks vertellen over rouw en kwetsbare vaders. Daarbij schippert ze tussen poëtische verstilling en komische uitbundigheid, waarbij kleine details haar schrijfplezier blootleggen.

Lees hier
de recensie van Lise Delabie

Donald Niedekker – Waarachtige beschrijvingen uit de permafrost (Koppernik)

Met zijn originele invulling van Willem Barentsz’ beroemde pooltocht is Donald Niedekker klaar voor een groter publiek. Al blijft het opletten: de ene waarheid is de andere niet, zo houdt de even verrassende als onvoorspelbare verteller ons voortdurend voor.

Lees hier
de recensie van Laurent De Maertelaer

Gustaaf Peek – A.D. (Querido)

De lezer ontdekt nieuwe werelden in A.D., waarin Gustaaf Peek voor een keer het verhaal van de gewone man op koloniale schepen vertelt. Op hoogst poëtische en meerstemmige wijze schetst hij een tijd waarin de wijde wereld nog grotendeels onbekend was en overleven centraal stond.

Lees hier
de recensie van Anne van den Dool

Nina Polak – Buitenleven (Prometheus)

Verhuizen naar het platteland lukt eenvoudig, maar er ook aarden is nog een ander verhaal. Die spanning weet Nina Polak in Buitenleven, haar derde roman, goed te vangen met slim geschreven scènes en een warmbloedige stijl. Al moet ze wel oppassen voor al te hartstochtelijke taal.

Lees hier
de recensie van Sebastiaan Kort

Jaap Robben – Zwijgmannen (De Geus)

“Een krachtig elixir voor het kweken van meer medemenselijkheid”, vond Tzum.

Nadia de Vries – De bakvis (Pluim)

Een beklemmend debuut over een jonge vrouw die vreest onzichtbaar te blijven.

Lees hier
de recensie van Dirk Vandenberghe

Lisa Weeda – Aleksandra (De Bezige Bij)

Lisa Weeda duikt in de Nederlandse media vaak op als expert over de oorlog in Oekraïne. Dat heeft alles te maken met haar uitstekende debuutroman, die het verhaal vertelt van een verscheurde Kozakkenfamilie.

Lees hier
de recensie van Dirk Vandenberghe

Niña Weijers – Zelf doen (Atlas Contact)

Autonomie is een terugkerend thema in Zelf doen, waarin Nina Weijers essayeert over kunst, literatuur en haar leven, en een pleidooi houdt voor dubbelzinnigheid. Persoonlijk is ze altijd, navelstaarderig nooit.

Lees hier
de recensie van Lieke van den Krommenacker

Over de prijs

De jury van de Boekenbon Literatuurprijs beoordeelde dit jaar een recordaantal van 565 door uitgeverijen ingezonden titels. In 2021 waren dat er 486 titels.

De jury bestaat uit: Guy Verhofstadt (juryvoorzitter en Europarlementslid), Jozefien Van Beek (recensent De Standaard), Jeroen Dera
(docent Nederlandse letterkunde aan Radboud Universiteit Nijmegen), Wim Oosterlinck (radiopresentator en host van boekenpodcast drie boeken), Miriam Piters (docent Nederlands aan Montessori Lyceum Rotterdam en recensent voor Tzum), Ronnie Terpstra (Boekhandel Van der Velde in Leeuwarden) en Dominique van Varsseveld (recensent NRC)

Bij de uitreiking van de Boekenbon Literatuurprijs hoort vanaf dit jaar ook een Boekenbon Betoog: een eigenzinnige visie op het belang van literatuur in onze samenleving en de actualiteit in het letterenveld. Guy Verhofstadt neemt de eerste editie van het Boekenbon Betoog voor zijn rekening.

De Boekenbon Literatuurprijs is de opvolger van de AKO Literatuurprijs en heette de voorbije jaren ook ECI Literatuurprijs en BookSpot Literatuurprijs. De Boekenbon Literatuurprijs 2021 werd gewonnen door Wessel te Gussinklo voor Op weg naar De Hartz. In 2020 ging de Prijs naar Oek de Jong voor Zwarte schuur.

Pieter

Pieter Coupé

eindredacteur de lage landen

Reacties

Reacties zijn gesloten.

Lees ook

		WP_Hook Object
(
    [callbacks] => Array
        (
            [10] => Array
                (
                    [0000000000002a860000000000000000ywgc_custom_cart_product_image] => Array
                        (
                            [function] => Array
                                (
                                    [0] => YITH_YWGC_Cart_Checkout_Premium Object
                                        (
                                        )

                                    [1] => ywgc_custom_cart_product_image
                                )

                            [accepted_args] => 2
                        )

                    [spq_custom_data_cart_thumbnail] => Array
                        (
                            [function] => spq_custom_data_cart_thumbnail
                            [accepted_args] => 4
                        )

                )

        )

    [priorities:protected] => Array
        (
            [0] => 10
        )

    [iterations:WP_Hook:private] => Array
        (
        )

    [current_priority:WP_Hook:private] => Array
        (
        )

    [nesting_level:WP_Hook:private] => 0
    [doing_action:WP_Hook:private] => 
)