Context bij cultuur in Vlaanderen en Nederland

Publicaties

Context bij cultuur in Vlaanderen en Nederland

Dit is de longlist van de Boon Literatuurprijs 2024
0 Reacties
De winnaars van vorig jaar © Bob van Mol
De winnaars van vorig jaar © Bob van Mol De winnaars van vorig jaar © Bob van Mol
literatuur

Dit is de longlist van de Boon Literatuurprijs 2024

De jury’s van de Boon Literatuurprijs 2024 hebben hun longlists bekendgemaakt voor de categorieën ‘kinder- en jeugdliteratuur’ en ‘fictie en non-fictie’. Lees hier wat de lage landen schreef over de geselecteerde boeken.

Bijna vijfhonderd boeken passeerden onder de ogen van de Boon-jury die zich boog over de beste Nederlandstalige fictie en non-fictie verschenen tussen 1 oktober 2022 en 1 september 2023.

Vijftien “verrassende, gevestigde, onverwachte en poëtische titels” (in de woorden van juryvoorzitter Mustafa Kör) haalden de longlist van de derde editie van de Boon Literatuurprijs. Je vindt ze hieronder, met een link naar de recensies uit de lage landen of uit de kranten.

Alkibiades - Ilja Leonard Pfeijffer (De Arbeiderspers)

Met Alkibiades zet Ilja Leonard Pfeijffer een titanische prestatie neer, schreef Maarten Dessing in zijn recensie voor de lage landen.

De beesten - Gijs Wilbrink (De Bezige Bij)

Recensent Dirk Vandenberghe noemde het debuut van Wilbrink een “ronkend, duister familie-epos uit het onland” in zijn bespreking. Wilbrink won met De beesten afgelopen weekend de lezersprijs van de Bronzen Uil. In deze podcast vertelt hij, samen met collega-debutant Caroline van Keeken, over “de kunst van nét genoeg vertellen”.

De duiker - Mathijs Deen (Alfabet)

In zijn recensie van Mathijs Deens twee Waddenthrillers – naast De duiker ook De Hollander – schrijft Maarten Dessing dat hij de literaire stijl van Deens overige werk toch wat mist.

De ongelijkheidsmachine - Paul Goossens (Epo)

Goossens’ “magnum opus is een diepgaande analyse van hoe ongelijkheid in de loop der eeuwen is geëvolueerd en hoe recente ontwikkelingen, vooral in Europa, hebben bijgedragen aan de huidige ongelijkheid. Elke zichzelf respecterende econoom, socioloog, filosoof of historicus zou dit boek moeten lezen”, schrijft Jurgen Masure.

De Reynaert - Frits van Oostrom (Prometheus)

“Een historische Reynaert voor de eenentwintigste eeuw”, schrijft Joep Leerssen over deze spannende en verrassende kennismaking met een literair meesterwerk uit de middeleeuwen.

DealersDochter - Astrid H. Roemer (Prometheus)

“In haar ijzersterke, zinderende roman DealersDochter” laat Roemer, “naast de pijn van slavernij ook een glimp van heling schijnen over Paramaribo”, schrijft Maria Vlaar.

Een jager in het woud - Maarten Doorman (Prometheus)

“Een mooie ode aan de Franse en Duitse cultuur”, vond Lotte Jensen in de Volkskrant.

En toen ging hij - Jannah Loontjens (De Geus)

“Een mooi en intiem volwassenwordingsverhaal”, schreef Lieke Kézér in Trouw.

Galapagos - Michael Olbrechts (Oogachtend)

In deze graphic novel verstript Olbrechts een waargebeurd verhaal uit 1929, over een stel vreemde Europeanen dat zich terugtrekt op het onbewoonde eiland Floreana. “In het echt waren ze nog waanzinniger”, vertelde hij aan De Morgen.

Klokgelui - Leo Pleysier (De Bezige Bij)

Klokgelui past naadloos in een vrij homogeen oeuvre vol kleine symfonieën van kakelende karakters, zoals al het geval was in zijn bekroonde klassieker Wit is altijd schoon uit 1989 – in Vlaanderen inmiddels een standaarduitdrukking”, schrijft Dirk Leyman.

Luister - Sacha Bronwasser (Ambo|Anthos)

“Met haar zelfbewuste vertelkunst houdt Bronwasser de regie stevig in handen”, schrijft Lise Delabie.

Munt - Richard Osinga (Wereldbibliotheek)

Trouw noemde Munt een “knappe ideeënroman”. De bespreking in de lage landen volgt, lees hier alvast wat we schreven over zijn vorige roman, Arc.

Niets dat hier hemelt - Tomas Lieske (Querido)

“De nieuwe roman van Tomas Lieske lezen is als wandelen door een verraderlijk veen, waar alleen de schrijver de weg kent – en misschien zelfs hij niet”, schrijft Sebastiaan Kort. Lieske kreeg voor deze roman onlangs de F. Bordewijk-prijs. De jury noemde het “een fascinerend hoogtepunt in zijn rijke oeuvre”.

Paul van Ostaijen - Matthijs de Ridder (Pelckmans)

“Matthijs de Ridder bewijst met zijn werk dat het leven van Van Ostaijen, dat slechts duurde van 1896 tot 1928, zelf rijk en boeiend genoeg is om er bijna negenhonderd (!) pagina’s over te lezen”, schrijft Janneke Weijermars.

Sellinger - Allard Schröder (De Bezige Bij)

“Een boek dat niet van deze wereld is ”, schreef de Volkskrant.

Kinder- en jeugdliteratuur

De jury voor kinder- en jeugdliteratuur las maar liefst zevenhonderd boeken en koos daaruit deze vijftien titels:

• Dát bedoel ik, zei de zalm - Joke van Leeuwen (Querido)

• De jongen die van de wereld hield - Tjibbe Veldkamp & Mark Janssen (Querido)

• De pinguïnsint en andere dierenklazen - Edward van de Vendel & Saskia Halfmouw (Querido)

• Gelukkig en blij - Edward van de Vendel & Martijn van der Linden (Querido)

• Het monstermeer - Leo Timmers (Querido)

• Jimi Fender Johnson - Buddy Tegenbosch (van Goor)

• Juniper de zingende eenhoorn - Henry Lloyd & Mark Janssen (Querido)

• Kijk dan toch! - Elvis Peeters & Sebastiaan Van Doninck (Lannoo)

• Manie Schaafijs - Zindzi Zevenbergen & Hedy Tjin (De Harmonie)

• Missie afbreken - Pieter Koolwijk & Linde Faas (Lemniscaat)

• Neem nooit een beste vriend - Erna Sassen & Martijn van der Linden (Leopold)

• Nog lang geen later - Kees Spiering & Jeska Verstegen (Luitingh – Sijthoff)

• Taart voor iedereen - Thé Tjong-Khing (Lannoo)

• Toen Raaf links afsloeg - Evelien De Vlieger & Karst-Janneke Rogaar (Querido)

• Vandaag houd ik mijn spreekbeurt over de anaconda - Bibi Dumon Tak & Annemarie van Haeringen (Querido)

Shortlist en winnaar

De shortlists van de Boon 2024 – vijf titels per categorie – worden op vrijdag 12 januari bekendgemaakt in Turnhout, gaststad van de derde editie van deze literatuurprijs.

Op dinsdag 26 maart 2024 kennen we de winnaars van de Boon voor ‘kinder- en jeugdliteratuur’ en voor ‘fictie en non-fictie’. Zij ontvangen allebei 50.000 euro, alle auteurs op de shortlists krijgen €2.500 en in de twee categorieën is er ook een publieksprijs van 5.000 euro.

Aanmelden

Registreer je of meld je aan om een artikel te lezen of te kopen.

Sorry

Je bezoekt deze website via een openbaar account.
Je kunt alle artikelen lezen, maar geen producten kopen.

Belangrijk om weten


Bij aankoop van een abonnement geef je toestemming voor een automatische herabonnering. Je kunt dit op elk moment stopzetten door contact op te nemen met emma.reynaert@onserfdeel.be.