‘De papieren man’: een nieuwe thuis voor Elsschot en veel ander boekennieuws
‘De papieren man’ zit op het vinkentouw voor de literaire actualiteit in Vlaanderen en Nederland en maakt regelmatig een round-up. Deze keer heeft hij het onder meer over de aangekondigde tweede roman van Lize Spit, een nakend essayboek van Harold Polis, de verhuis van het Elsschot-oeuvre, de lancering van Wildevrouw, veel kort nieuws en – wat had je gedacht? – prijzenmanna.
Saskia De Coster schrijft novelle voor Confituurboekhandels
Saskia De Coster schrijft het geschenk voor de Dag van de Onafhankelijke Boekhandel, een jaarlijkse traditie waarmee de Vlaamse Confituurboekhandels
in december uitpakken. In de rij voor de nachtboot heet de novelle, die in een oplage van 5.000 exemplaren verschijnt. En ze is vanaf zaterdag 7 december gratis te verkrijgen voor iedereen die bij de vijfentwintig Confituurboekhandels voor 25 euro aan boeken koopt, een bedrag dat 5 euro hoger ligt dan vorig jaar. Er zijn geen omkaderende activiteiten of lezingen voorzien. De Coster is al de negende geschenkauteur van Confituur, na Marc Didden, Michiel Hendryckx, Geert & Judith van Istendael, Annelies Verbeke , Peter Terrin, Stefan Hertmans, Joke Van Leeuwen en Koen Peeters.
© Koos Breukel
De zelfstandige boekhandel in Vlaanderen doet het verre van slecht, zo blijkt. Temeer de zaken als “essentiële winkels” zijn erkend en dus gewoon open zijn gebleven in coronatijden. In Boekblad
zegt Karla De Ceuleneer van Salvator Boekhandel in Mechelen: “De omzet is vergelijkbaar met vorig jaar. Klanten kopen anders: ze bestellen meer. Maar ze kópen. Er zijn wel minder klanten, maar het bedrag per klant is hoger. Ik vermoed dat alle [Confituur]-leden dat beeld herkennen.” Ook ‘t Stad Leest uit Antwerpen liet op de regionale zender ATV weten dat de winkel goed boert.
Onlangs raakte trouwens bekend dat ’t Stad Leest zich aansluit bij de Nederlandse Libris-keten, net als Paard van Troje uit Gent.
Oscar van Gelderen laat Lebowski achter zich
© Marianne Schönbach Literary Agency
De succesrijke uitgever Oscar van Gelderen is onverwacht weg bij Lebowski, de uitgeverij die hij dertien jaar geleden uit de grond stampte, als voortzetting van Vassallucci. Lebowski vaarde onder de vlag van Dutch Media (nu Overamstel) en bracht auteurs als Niccòlo Ammaniti, David Sedaris, John Williams (postuum) en Dave Eggers tot Nederlandse roem. Zijn grootste succes was Astrid Holleeder: van haar Judas (2016) zijn inmiddels meer dan 750.000 exemplaren verkocht, het bestverkochte Nederlandse boek van het decennium.
Wie zijn opvolger wordt, is nog niet bekend en evenmin wat Van Gelderens plannen zijn. Ook Overamstel houdt de lippen op elkaar over de demarche. Na Van Gelderen kondigde ook Lebowski-hoofdredacteur Jasper Henderson zijn vertrek aan. Volgend jaar begint hij bij Thomas Rap, onderdeel van De Bezige Bij, waar zijn carrière in de uitgeverijwereld startte.
Schrijver Jan Van Mersbergen schreef intussen op zijn blog een vrolijk stuk waarin hij de inventaris opmaakt van de onophoudelijke stoelendans in de uitgeverswereld waar hij zelf al mee te maken kreeg.
Ex-uitgever Harold Polis gaat de essaytoer op
Voormalig uitgever Harold Polis heeft niet stilgezeten in coronatijden én na zijn gedwongen vertrek bij Pelckmans Uitgevers, waar vlak voor de zomer na vijf jaar de stekker uit zijn uitgeverij is getrokken. Polis, die al eerder diepgravende essays publiceerde, onder meer in het tijdschrift Streven, is aan het schrijven geslagen. Bij uitgeverij Davidsfonds komt de essaybundel Autonomie uit. Uit de aankondiging:
Is het de wereld die plots sneller draait? Of zijn wij zo sloom geworden? De coronacrisis legt een vergrootglas op de kansen en bedreigingen waarmee we de afgelopen jaren hebben geworsteld. Voor de optimisten groeien de bomen tot in de hemel en kan het alleen maar beter gaan. De pessimisten hebben elke dag de ondergang van het Westen op het menu – koud geserveerd. Onze ongekende macht, welvaart en technologische vooruitgang worden uitgehold door een wrang gevoel van stagnatie, politieke patstellingen en culturele oorlogen. Kinderen van onze tijd herkennen elkaar aan de gedeelde ontgoocheling: het is allemaal niet geworden wat we ervan hadden verwacht.
In Autonomie
probeert Harold Polis te achterhalen hoe we op dat punt zijn aanbeland. Bij het stellen van zijn diagnose put hij uit geschiedenis, economie, politiek, pop, filosofie en literatuur, luidt het. De zoektocht in de essays in Autonomie
brengt een gevarieerd gezelschap verlichte zielen samen, van Thomas Hobbes, Nietzsche, Franciscus en Georgia Meloni tot Pete Townshend, Iggy Pop en Cardi B. De uitgever: “Harold Polis plaatst kanttekeningen bij optimisten en pessimisten, peilt naar de duurzaamheid van onze ontgoocheling en de opties om uit de impasse te raken. Wie weet hebben we ons lot gewoon nog altijd in eigen handen.”
Op verzoek van het filosofiehuis Het Zoekend Hert publiceerde Polis zopas ook het essay De kamer als kosmos. Reflecties over de economie van het denken.
Lize Spit stuurt haar tweede roman nog voor Kerst de wereld in
Zoals tegenwoordig wel vaker gebeurt met potentiële blockbusters wordt de verschijning met een verrassingseffectje omlijst. Dat is, na Marieke Lucas Rijneveld met Mijn lieve gunsteling, nu ook het geval met de tweede roman van Lize Spit. Ik ben er niet, goed voor liefst 568 pagina’s, verschijnt op 10 decmber. “Vintage Lize Spit”, kondigt uitgever Das Mag aan, al is dat woord wat prematuur gekozen als je nog maar één boek hebt geschreven.
Ik ben er niet
is de opvolger van het hoogst succesrijke Het smelt (recensie), waarvan meer dan 200.000 exemplaren over de toonbank gingen. Het was daarmee het best verkopende debuut van het voorbije decennium. Twaalf vertalingen volgden.
© Das Mag
Veel is er nog niet bekend over Ik ben er niet, waar ze ruim vier jaar aan werkte, maar Spit zegt in het persbericht dat de inslag autobiografisch getint is: “De afgelopen vier jaar is er geen dag voorbijgegaan dat ik niet aan dit boek geschreven of geschaafd hebt. De personages zijn overal met me meegereisd. Dit verhaal is van persoonlijk belang voor me, maar ik wilde er ook literaire, spannende fictie van maken, en net daarom kostte het zoveel tijd om het te doen kloppen en het te voltooien.”
Ik ben er niet volgt het verhaal van de Brusselse Leo, die al tien jaar samen is met haar vriend Simon. “Verbonden door een moeizame jeugd, heeft het koppel weinig anders nodig dan elkaar. Tot alles kantelt: Simon komt midden in de nacht thuis en lijkt vanaf dat moment iemand anders. Langzaam valt Leo’s minutieus opgebouwde bestaan uiteen, tot het punt waarop het gevaarlijk wordt.” Ik ben er niet
handelt over de “rafelrand van een relatie”.
Elsschots oeuvre verkast weer naar Nederland
Het was nieuws dat vier jaar geleden met enige deining gepaard ging. Toen besloten de erven-Willem Elsschot in zee te gaan met de kort voordien opgerichte uitgeverij Polis. Ze ambieerden een volledige heruitgave van het werk van Elsschot, die met romans als Kaas en Lijmen & Het Been een van onze meest gelezen klassieke auteurs is.
Maar nu verhuist het werk van Elsschot weer naar Nederland, bij uitgeverij Athenaeum (Polak & Van Gennep), die het oeuvre voordien ook al uitgaf. “Wij zijn ongelooflijk trots dat we het weer gaan doen, want Elsschot is van onschatbaar grote waarde voor ons literair erfgoed. En blijft een genot om te herlezen”, aldus Sander van Vlerken, uitgever van Athenaeum.
De erven sloten met Athenaeum een contact voor tien jaar dat op 1 januari 2021 ingaat, daarna zijn de rechten verjaard. Athenaeum wil Elsschot daarna ook blijven uitgeven. Meer achtergrond in De Morgen.
Brieven van Guido Gezelle online te lezen
In het Guido Gezellearchief van de Brugse Openbare Bibliotheek worden 8.000 brieven van de bekende West-Vlaamse priester-dichter bewaard. Nu zijn vijfhonderd daarvan na te lezen via de website Gezelle.be.
De bibliotheek maakte met wetenschappelijke partners een online-editie van de briefwisseling tussen Guido Gezelle en de leraren van het Sint-Lodewijkscollege. Ze dateren uit de periode 1854-1899. De brieven zijn soms heel persoonlijk en intiem of net heel zakelijk, meldt het Gezelle-archief. Gezelle correspondeerde met 51 leraren uit dat Brugse college.
Op termijn moet alle Gezelle-correspondentie digitaal ontsloten worden.
Paul Méral en Roger Van de Velde hebben hun biografie
Bij uitgeverij Vrijdag verschenen twee opmerkelijke biografieën: Manu van der Aa verdiepte zich in het op zijn zachtst gezegd kleurrijke maar ook tragische leven van charlatan Paul Méral, onder de titel Bedelen bij Picasso.
Ellen van Pelt tekende met Deze wereld is geen ergernis waard dan weer het roerige maar relatief korte bestaan op van Roger Van de Velde, de auteur van onder meer Recht op antwoord en Kaas met gaatjes.
Kleine garnaal Méral (pseudoniem van Herman de Guchtenaere, 1895-1946) liet aan het einde van de Eerste Wereldoorlog enig stof opwaaien in Parijs. Befaamde kunstenaars als André Gide, Max Jacob, Arthur Honegger en Pablo Picasso behoorden er tot zijn kortstondige vriendenkring. Dat had allemaal te maken met de ophefmakende opvoeringen van zijn toneelstuk Le dit des jeux du monde, dat le tout Paris wel even wou komen bekijken. Maar zijn neergang werd razendsnel ingezet. Van der Aa ging over schrijver, krantenoprichter, mythomaan, en drank- en gokverslaafde Méral in gesprek bij Klara.
De biografie van Ellen Van Pelt over Roger Van de Velde (1925-1970) is langverwacht en verschijnt precies vijftig jaar na de dood van de Antwerpse schrijver op een caféterras in de stationsbuurt, op 30 mei 1970. Eerder verscheen een heruitgave van De knetterende schedels.
Van de Veldes levensloop is bekend en zelfs berucht: hij werd opgesloten na het vervalsen van doktersvoorschriften voor palfium, een medicijn dat hem voor zijn maag was voorgeschreven én waaraan hij verslaafd raakte. Hij bracht acht jaar in erbarmelijke omstandigheden achter de tralies door, als gevolg van een mank justitieel apparaat en “pseudopsychiatrisch kunst- en vliegwerk”.
In de cel componeerde hij wel een beresterk oeuvre bij elkaar, dat aan kracht nog weinig heeft ingeboet en in kleine kring veel bewonderaars kent – van Erik Vlaminck en Stefan Brijs tot Dimitri Verhulst.
Van Pelt tekent hem als vader, echtgenoot, talentrijk journalist en schrijver én verslaafde, en sprak met laatste (oog)getuigen. Ze deed uitvoerig archiefwerk en traceert ook alle met Van de Velde verbonden plekken. De biografe put verder rijkelijk uit zijn brieven, oeuvre en journalistieke teksten, waarin hij een heel brede actieradius bleek te hebben. “Zijn sobere stijl, zijn laconieke humor, zijn rake observaties en zijn diepgewortelde sympathie voor mensen aan de rafelrand van onze samenleving maken zijn boeken een herontdekking waard”, schrijft ze in haar inleiding.
In onderstaand filmpje wordt Ellen Van Pelt geïnterviewd over haar biografie in het kader van Karma Hotel en de Nationale Dagen van de Gevangenis, een initiatief van het August Vermeylenfonds en het Geuzenhuis.
Kort nieuws…
# Zojuist verscheen de fel geanticipeerde roman Wildevrouw (De Bezige Bij) van Jeroen Olyslaegers, die zich afspeelt in het Antwerpen van de zestiende eeuw. Samen met zijn researcher Stef Franck maakte Olyslaegers ook een achtergrondsite: wildevrouw.be. Je kunt er essays lezen die de ontstaansgeschiedenis van het boek documenteren en achtergronden bieden.
De roman wordt intussen warm onthaald. In De Standaard en De Morgen vielen uitgebreide interviews te lezen met Olyslaegers. Humo vervroegde zelfs zijn recensie: “Dit boek heeft genoeg dubbele bodems, zijsprongen en verknoopte verhaallijnen om een sticker met ‘drie romans voor de prijs van één’ te krijgen”, schrijft Frederik Vandromme.
Deze week gaat Olyslaegers met de cargofiets de boer op, een initiatief van boekhandel ’t Stad Leest, als alternatief voor de geplande signeersessie die door COVID-19 on hold is gezet. Olyslaegers zal op donderdag 3 december zo’n dertig huisbezoeken binnen het gebied van de Antwerpse Ring volbrengen. “We kwamen al snel uit bij het plan om met de bakfiets het boek aan huis te gaan leveren, samen met Jeroen”, zegt Wouter Cajot van ’t Stad Leest in Gazet van Antwerpen. “Jeroen zal zijn roman ter plekke ook signeren. Hem kennende zal hij ook nog een praatje willen slaan met de kopers.” Daarom komt ook vrijdag 4 december erbij.
# Het literair-historisch tijdschrift De Parelduiker heeft na het uitdoven van de Nijmeegse uitgeverij Vantilt, dat zijn activiteiten besloot stop te zetten, een onderkomen gevonden bij uitgeverij Van Oorschot en zal vanaf nu door dat roemrijke huis worden uitgegeven. Aanvankelijk zat De Parelduiker in de portefeuille van de nu opgeslorpte uitgeverij Bas Lubberhuizen, daarna bij Vantilt.
© De Revisor
# De Nederlandse auteur Anton Haakman is op 87-jarige leeftijd overleden. Haakman (1933-2020) was zowel actief als cineast, filmcriticus, schrijver en vertaler van voornamelijk Italiaanse literatuur. Zo vertaalde Haakman onder andere werk van Claudio Magris en Cesare Pavese.
Hij debuteerde in 1977 met de essaybundel Achter de spiegel, film en fictie. Daarna volgden onder meer de verhalenbundel Uitvluchten en de roman Liberty of Een Nederlandse Amerikaan (1982). In 2002 verscheen zijn roman Leven, brand en inbraak, in 2004 de novelle Passage. Haakman was lange tijd ook nauw betrokken bij de redactie van het literaire tijdschrift De Revisor, in de periode 1981-1992.
# Zwarte Piet
verdwijnt in steeds meer Nederlandse bibliotheken van het rek. Bijna alle grote bibliotheken in Nederland hebben hun boeken met Zwarte Piet uit de collectie gehaald, of hebben dat proces bijna afgerond. Ook zijn er veel bibliotheken die de huidige boeken vervangen met boeken die “de huidige tijdsgeest reflecteren”, aldus Nu.nl.
# Bette Westera
is aangeduid als de auteur van het Nederlandse Kinderboekenweekgeschenk voor de 67ste Kinderboekenweek, en Mark Janssen maakt het Prentenboek van de Kinderboekenweek. De leesbevorderingscampagne Kinderboekenweek 2021 staat in het teken van ‘Worden wat je wil’, “waarbij kinderen alle beroepen kunnen worden die ze willen en alvast kunnen dromen over later”. De Kinderboekenweek vindt in 2021 plaats van 6 tot en met 17 oktober.
# De nieuwe roman van Adriaan van Dis heet Klifi, ondertitel Woede in de republiek Nederland en zal een allegorie zijn “over een veranderend Nederland, hoe nuance ondergronds is gegaan en redelijkheid schiftte tot haat. Maar bovenal is het een roman over luisteren, de kracht van verhalen, lastige vriendschappen en liefde.” Het boek verschijnt in februari 2021 bij Atlas Contact.
# Nog nieuw werk: dit voorjaar kondigen Dimitri Verhulst (de novelle In weerwil van de woorden), Roderik Six (de novelle Monster) en Peter Terrin (de roman Al dat blauw) aan. Ook van Herman Koch staat een roman in stelling: Een film met Sophia (mei) handelt over een beroemde filmmaker, die een fascinatie heeft voor zijn zeventienjarige hoofdrolspeelster.
# Er is een heruitgave van de debuutroman van Hugo Raes, De vadsige koningen
(1961). De jonge uitgeverij Karakters zorgde daarvoor. Op hun site staat een portret met achtergrondinfo: “In plaats van de platgetreden paden te betreden, begaf Hugo Raes zich graag op onbekend terrein: hij schreef fragmentarische, door herinneringen en gedachtespinsels vertroebelde teksten die door lezers en critici gesmaakt werden. In zijn literatuur zocht hij graag de grenzen op, altijd naar iets nieuw en baldadig. Hij introduceerde literaire sciencefiction in Vlaanderen en schreef graag erotisch. Tot zijn vriendenkring behoorden internationale auteurs als Jerzy Kosinski en Anaïs Nin en in zijn woonkamer stond een beeldhouwwerkje van Günter Grass.”
Bij de heruitgave van deze bewustzijnsroman die de verwarde naoorlogse tijdgeest en de overgang naar de onstuimige jaren zestig markeert, ontbreekt jammer genoeg een verhelderend nawoord.
# De veel geraadpleegde website www.literatuurgeschiedenis.org
heeft een grondige opschoonbeurt gekregen, op initiatief van de Koninklijke Bibliotheek en de Taalunie. Het resultaat mag er zijn en komt tegemoet aan docenten en leerlingen en iedereen die interesse heeft in literatuurgeschiedenis. De aanvullingen werden gedaan met behulp van letterkundige neerlandici, vakdidactici, leraren en leerlingen uit Nederland en Vlaanderen.
# De bekende Nederlandse auteur Jelle Brandt Corstius, die van avontuurlijke reisverhalen in vooral Rusland zijn fort maakte, is in coronatijden voor de klas gaan staan. Mede omdat hij niet meer kan reizen. Hij praatte erover bij Nieuwsuur: “Ik kan het komende jaar gefrustreerd op de bank zitten en hopen dat de situatie verandert. Maar lezingen kan ik niet geven, want dat ligt op z’n gat. Een boek kan ik niet schrijven, want daar kan ik niet voor reizen. Toen dacht ik: laat ik me gewoon inschrijven voor de pabo, dan heb ik structuur. Je hebt de hele dag het gevoel dat je met iets heel wezenlijks bezig bent”, zo citeert Tzum hem.
© Rijksoverheid
# De Nederlandse minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven (D66) heeft in november een tweede steunpakket toegezegd voor de kunstensector. Dit steunpakket bestaat in totaal uit 482 miljoen euro en zal ingezet worden in de eerste helft van 2021. Het Nederlands Letterenfonds ontvangt ongeveer 2 miljoen euro als tijdelijke ondersteuning voor het literaire veld. Het geld zal hoofdzakelijk gaan naar makers en opdrachtgevers.
Dit steunpakket is een vervolg op het eerste van 300 miljoen euro voor cultuur voor 2020. Het Nederlands Letterenfonds heeft onder meer de tijdelijke regeling ‘Van maker tot lezer’ lopen.
# Het Antwerpse theaterhuis en Kultuurfaktorij Monty injecteert 7.500 euro in het toneelschrijflandschap. Want: “Wat al gemaakt is blijft achter het doek. Wat nog gemaakt moet worden komt niet van het blad. Kunstenaars, theatermakers en schrijvers zijn de eersten die niet meer aan de bak komen als de theaters hun deuren sluiten. Hun situatie is precair.”
Daarom verdeelt Monty drie enveloppen van 2.500 euro in de vorm van een schrijfopdracht voor een theatertekst voor “jonge, onafhankelijke kunstenaars die momenteel niet onder de vleugels van een organisatie kunnen schuilen”.
# De organisatie Creatief Schrijven brengt opnieuw een schrijversalmanak uit van De Sprekende Ezels, dat al bijna 20 jaar een podiummogelijkheid biedt aan (nieuw) talent. Diverse klinkende namen zetten er hun eerste podiumpassen. Het podium bleef in 2020 weliswaar leeg, en als de Ezels toch op de bühne klommen, zat het publiek meestal achter een scherm. In de almanak met (woord)kunst van 106 artiesten wordt hen nu toch een podium geboden. De Almanak kost 25 euro.
… en het prijzenmanna
# In 2022 zullen twee nieuwe prestigieuze Vlaamse literatuurprijzen
uitgereikt worden, één voor fictie en non-fictie, en één voor kinder- en jeugdliteratuur. Het gaat om onderscheidingen die telkens 50.000 euro omvatten. Dat heeft Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon (N-VA) aangekondigd tijdens de Boekenmarathon, het digitale alternatief voor de jaarlijkse Boekenbeurs in Antwerpen, dat elf dagen lang liep. De nieuwe prijzen zullen worden opgezet door Literatuur Vlaanderen, het voormalige Vlaams Fonds voor de Letteren, met een onafhankelijke jury.
# De Nederlandse auteur Oek de Jong is voor zijn roman Zwarte schuur bekroond met de Boekenbon Literatuurprijs 2020 omdat het boek “beschouwd mag worden als een toonbeeld van de rijkdom en reikwijdte van de literaire roman”. De jury vervolgt: “Met zijn geconcentreerde, sterk psychologische aanpak heeft Oek de Jong een mens en een decor neergezet die de lezer moeiteloos opeisen en dwingt hem (…) om na te denken over de dunne lijn tussen seksualiteit en agressie, mannelijke identiteit en de al dan niet genezende kracht van kunst.” Aan de onderscheiding (een voortzetting van de AKO, ECI en BookSpotLiteratuurprijs) is een bedrag van 50.000 euro verbonden.
Zwarte schuur
stond ook al op de shortlist van de Libris. Nu nam de Jong de maat van Marcel Möring (Amen) en Stephan Enter (Pastorale). Ook de twee Vlaamse genomineerden Koen Sels (met de subtiele vaderroman Gloria) en Charlotte Vanden Broeck (met Waagstukken
de enige vrouwelijke én non-fictieauteur) blijven met lege handen.
De Jong, zoon van een voormalig staatssecretaris, speelt al sinds de jaren 1980 in de voorste linies van de Nederlandse literatuur. Met zijn coming-of-agedebuutroman Opwaaiende zomerjurken (1979) en met Cirkel in het gras (1985) maakte hij al snel furore, om na lange tussenpozen met steeds epischer romans te komen.
De Jong weet ook wat het betekent om literaire prijzen op te halen. In 2013 verzamelde hij bijvoorbeeld jubel met Pier en oceaan, toen bekroond met de Gouden Uil Literatuurprijs en de F. Bordewijkprijs. “Ik probeer me per boek te ontwikkelen, een treetje hoger te komen”, zegt hij. “En elk boek is een uiteindelijk een afdaling in je onderbewuste, een peiling van wat er spookt en leeft in de black box”, vertelde hij in De Morgen.
# Rutger Bregman heeft dan weer de NS Publieksprijs gekregen voor zijn bestsellende boek De meeste mensen deugen (De Correspondent). Bregman ontving een sculptuur van Jeroen Henneman, een geldbedrag van 7.500 euro en kan een jaar lang gratis reizen met de NS Business-Card 1e Klas. De meeste mensen deugen had met 26 procent van de stemmen slechts 1.800 stemmen meer dan de nummer twee. De andere genomineerde boeken waren: BASTA van Edwin Schoon (Lebowski), De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door
van Herman Finkers (Thomas Rap), Familiegeheimen, Astrid Holleeder (A.W. Bruna), Grote verwachtingen van Geert Mak (Atlas Contact) en ’t Hooge Nest van Roxane van Iperen (Lebowski).
# Rudy Morren
is met Sneeuwspoor (uitgeverij Horizon) de winnaar van de 23ste
Knack Hercule Poirotprijs voor het beste Vlaamse misdaadverhaal. De winnaar ontvangt een cheque van 5.000 euro en een Montblanc-pen.
Pat Craenbroek
wint de Knack.be-publieksprijs met Uitgekookt (Hamley Books), een avontuurlijk verhaal vol ingehouden woede. Conscience (Houtekiet) van ex-recensent Mark Cloostermans, het eerste deel van een misdaadreeks, wordt bekroond met de Fred Braeckman-award voor het beste debuut. De jury prijst het boek als “een modern, psychologisch en literair mysterie vol complexe personages dat blijft verrassen door zijn unieke en persoonlijke stijl.” Meer details bij Knack.
© Koen Broos
# De Belgische boomwetenschapper Valerie Trouet is gelauwerd met de Jan Wolkersprijs voor het beste natuurboek. In Wat bomen ons vertellen (Lannoo) beschrijft Trouet wat er zo allemaal valt te detecteren uit jaarringen van bomen. De jury omschrijft Trouet als “een begaafd auteur en een groot verteller”. Lees ook de recensie van de lage landen.
# Remieg Aerts
is voor Thorbecke wil het. Biografie van een staatsman (2018) bekroond met de Nederlandse Biografieprijs 2020. “Ik ben hier vereerd mee gezien de kwaliteit van de andere biografieën die ik ook ken. Dus ik vind het een geweldige onderscheiding dat ik hiertussen mag staan met mijn Thorbecke-biografie”, zei Aerts.
# En ten slotte: Liever dier dan mens
van Pieter van Os is bekroond met de Libris Geschiedenis Prijs 2020. Juryvoorzitter Hans de Boer noemt het boek “een reis in de tijd door Europa die diep doordringt in de altijd weer terugkerende obsessie met identiteit, nationaliteit en volksaard”.