De longlist van de Libris Literatuur Prijs 2021 is er: lees onze recensies
De jury van de Libris Literatuur Prijs 2021 heeft haar longlist bekendgemaakt. Wij bespraken tien van de achttien genomineerde boeken, onder andere van Lize Spit, Jeroen Brouwers, Simone Atangana Bekono en Stefan Hertmans. Lees onze recensies in dit artikel.
De Libris Literatuur Prijs wordt in 2021 voor de 28ste keer uitgereikt. Op de zopas bekendgemaakte longlist staan achttien schrijvers. Op 1 maart wordt deze lijst herleid tot een shortlist van zes boeken, en op 10 mei weten we wie de opvolger is van Sander Kollaard. Zij of hij mag dan 50.000 euro op de rekening bijschrijven.
Hieronder vind je een overzicht van de genomineerde boeken, en een verwijzing naar onze recensies.
‘Confrontaties’ van Simone Atangana Bekono (Lebowski)
© Gaby Jongenelen
Na een goed onthaalde dichtbundel debuteert Simone Atangana Bekono met een roman. Maar waarom kreeg de dichterlijke taal dit keer zo weinig ruimte, vraagt Lodewijk Verduin zich af.
‘Wij zijn licht’ van Gerda Blees (Podium)
In haar debuutroman laat Blees vijfentwintig vertellers aan het woord komen. Die veranderende vertelstijl is tegelijk de sterkte en de zwakte van het boek, schrijft Dirk Vandenberghe.
‘De Saamhorigheidsgroep’ van Merijn de Boer (Querido)
In zijn derde roman schetst Merijn de Boer een licht satirisch, maar liefdevol portret van het linkse milieu uit de jaren 1980, schrijft Maarten Dessing.
‘Cliënt E. Busken’ van Jeroen Brouwers (Atlas Contact)
Wat Brouwers’ twaalfde roman tot een meesterwerk verheft, is andermaal het verbluffend fris gebleven taalspel, oordeelde onze recensent.
© Willemieke Kars
‘Condities’ van Thomas Heerma van Voss (Das Mag)
Thomas Heerma van Voss schrijft over een schrijver die schrijft over een schrijver. Voortdurend laat hij die verschillende lagen op elkaar inwerken in een verhaal over “een man die zichzelf aanviel”, noteert Lise Delabie.
‘De opgang’ van Stefan Hertmans (De Bezige Bij)
In zijn roman over een Vlaamse collaborateur getuigt Stefan Hertmans van een sterk inlevingsvermogen in zeer uiteenlopende karakters, schrijft Cyrille Offermans.
‘De onbevlekte’ van Erwin Mortier (De Bezige Bij)
Deze roman vol zeldzaam mooi proza is het boek van een afscheid, waarbij de spanning zit in de ultieme ondoorgrondelijkheid van vrijwel elke scène.
‘Mijn lieve gunsteling’ van Marieke Lucas Rijneveld (Atlas Contact)
In de tweede roman van Rijneveld schipperen alle personages tussen tegenstrijdige wensen. Dat maakt dit boek nog beklemmender dan De avond is ongemak, Rijnevelds debuut.
‘Ik ben er niet’ van Lize Spit (Das Mag)
De verwikkelingen zijn tragisch in Spits tweede roman, maar omdat alles zo breed wordt uitgemeten, verdwijnt de subtiliteit.
© Lieve Blancquaert
‘Een week of vier’ van Laura van der Haar (Podium)
“Niet eerder las ik een boek waarin de intimiteit van moeder en kind (…) van zo nabij, zo direct, exact en gedetailleerd, wordt beschreven”, schrijft Cyrille Offermans in een ruimer artikel over coronagerelateerde boeken. Dat stuk zal verschijnen in ons mei-nummer.
Lees onze recensie van Van der Haars debuutroman, Het wolfgetal, hier.
‘Oogst’ van Sien Volders (Hollands Diep)
In haar eerste roman Noord vond Sien Volders direct een eigen stem. Die galmt volop verder in opvolger Oogst.
Niet besproken
Het lichtschip
van Mathijs Deen (Thomas Rap)
Hier
vind je onze recensie van zijn vorige werk.
Bezette gebieden
van Arnon Grunberg (Lebowski)
Een overzicht van onze vele stukken over Grunberg vind je hier.
Min of meer opmerkelijke gebeurtenissen uit het leven van een treuzelaar van Cindy Hoetmer (Meulenhoff)
Finse dagen van Herman Koch (Ambo Anthos)
Lees ons oeuvrestuk over Koch via deze link.
Bewaar de zomer van Alma Mathijsen (De Bezige Bij)
We bespraken eerder haar roman Vergeet de meisjes.
Magma van Ernst Timmer (Prometheus)