De laatste dagen van Alberto Giacometti in Villeneuve d’Ascq
U heeft nog een tiental dagen om de belangrijkste tentoonstelling te bezoeken die dit voorjaar in Noord-Frankrijk te zien is: “Alberto Giacometti, een modern avontuur”. Op 11 juni sluit deze expositie definitief haar deuren.
Alberto Giacometti werd in 1901 in Zwitserland geboren, maar bracht het grootste gedeelte van zijn leven in Parijs door. De tentoonstelling geeft een mooi overzicht van de hele carrière van deze beeldhouwer en schilder. Zijn eerste werken tonen de invloed van het kubisme. U ziet in deze beelden de hand van Picasso, maar ook zijn belangstelling voor de etnografische kunst. De invloed van Picasso zal snel weer afnemen, maar die voor de antieke en de niet-westere kunst zal in zijn hele oeuvre zichtbaar blijven.
© Succession Alberto Giacometti (foto Dirk Van Assche)
Ook aan het begin van de tentoonstelling staat het werk “De hangende bol” (1930) opgesteld. Giacometti had kennisgemaakt met het surrealisme. De peetvader van deze kunststrekking, André Breton, was helemaal weg van dit werk. Ook Dali vond dit een zeer bijzonder beeld. Maar de liefde voor het surrealisme was van korte duur voor Giacometti. Hij ging weer naar levend model beeldhouwen en dat vond Breton te “reactionair”.
In de Tweede Wereldoorlog keert Giacometti terug naar het neutrale Zwitserland. Hij woont er in een hotel en heeft geen atelier. Hij maakt hele kleine werken, meestal portretten, nauwelijks enkele centimeters hoog. De sokkel is bijna altijd groter dan het beeld zelf. Er zijn er in deze tentoonstelling verschillende van te zien. Ze zijn klein, maar hebben wel alle kenmerken van het werk van Giacometti, zoals dat vandaag wereldwijd bekend is.
In het tweede deel van de tentoonstellingen krijgen we de typische werken te zien zoals Giacometti die na de Tweede Wereldoorlog heeft gemaakt: zeer langgerekte, magere, tere figuren. U vindt hier enkele zeer bekende exemplaren. Zoals “Lopende man” of “Grote vrouw” en de onlangs nog gerestaureerde beeldengroep “Venetiaanse vrouwen”, die Giacometti maakte voor de Biënnale van Venetië van 1956. U merkt hier ook zijn belangstelling voor Egyptische beeldhouwkunst.
© Succession Alberto Giacometti (Fondation Giacometti, Paris + Adagp, Paris), 2019 (foto dirk Van Assche)
Bijzonder zijn ook het groot aantal schilderijen en tekeningen van Giacometti die hier getoond worden. Tot slot zijn er verschillende werken van enkele van zijn vrienden, waaronder een klein mooi werk van Francis Bacon. De tentoonstelling eindigt met een reeks foto’s uit het atelier van de beeldhouwer en met een serie platen uit het boek Paris sans fin, dat Giacometti in 1956 publiceerde.
Deze zeer mooi opgebouwde tentoonstelling, die gerealiseerd werd in samenwerking met de Parijse Fondation Giacometti, bevat meer dan 150 kunstwerken. Ze geeft een geslaagd overzicht van het hele oeuvre van deze belangrijke Zwitserse kunstenaar. Voor deze tentoonstelling is ook een verzorgde catalogus uitgegeven.
Mocht u nog geen plannen hebben voor begin juni, haast u dan naar Villeneuve d’Ascq. Het LAM is zowiezo altijd al een bezoek waard, maar nu is dat zeker het geval. En bezoekers uit Nederland en Vlaanderen worden extra verwend, want alle zaalteksten zijn in het Nederlands vertaald, er bestaat een Nederlandse versie van de catalogus en er is een (nogal gedetailleerde) audiogids ter beschikking. Tickets kunt u online boeken.
En hebt u achteraf nog niet genoeg gezien, dan kunt u altijd de interessante permanente collectie bezoeken. Picasso, Braque, Miro en vele outsiderkunstenaars zullen u nog meer in vervoering brengen.
Alle informatie hier