Van de wereld van de ramsj tot de literaire aantrekkingskracht van de zee: dit waren de boeiendste stukken van dit jaar over literatuur.
De kunst om in ongenade te vallen
Door Maxim Februari
© Niek Stam
Welke rol kan literatuur nog spelen in een onverschillige samenleving die andere zaken aan haar hoofd heeft dan lezen? Volgens schrijver Maxim Februari moet de literatuur haar ‘buitenmaatschappelijkheid’ serieuzer nemen.
Dit artikel komt uit ons themanummer De temperatuur van de literatuur
Slachthuis van papier: Thomas Heerma van Voss in de ramsj
Door Thomas Heerma van Voss
© Thomas Heerma van Voss
De schrijver volgt het spoor van zijn verramsjte titels en belandt in een intrigerende subwereld van het boekenvak. ‘Een goede uitgever vernietigt veel.’
Lees de columns van Thomas Heerma Van Vos
Podcast De Eerste Keer: alle Bronzen Uil-genomineerden over hun debuutromans
Door Dirk Vandenberghe en Anouk van Kampen
Op 30 november werd in Gent de veertiende Bronzen Uil uitgereikt, de prijs voor de beste Nederlandstalige debuutroman. In een speciale dubbelaflevering van de podcast De Eerste Keer schoven de zes genomineerden aan bij journalisten Anouk van Kampen en Dirk Vandenberghe.
Lees ook de recensie van het winnende debuut
MANIK SARKAR, TIEMEN HIEMSTRA EN RIK VAN PUYMBROECK
SUZANNE GROTENHUIS, MARIA KAGER EN LENA KURZEN
Moeders, daarom schrijven zij
Door Anne van den Dool
Verhalen over moeders kwamen in de Nederlandstalige literatuur lange tijd vooral van mannelijke schrijvers die zich richtten op hun excentrieke maar zorgzame moederfiguren. De laatste jaren is een kentering zichtbaar: het moederschap wordt ook bekeken door de ogen van twijfelmoeders, bijna-moeders, spijtmoeders en schrijfmoeders – en dat levert een aanzienlijk gevarieerder beeld op.
Verhalen voor onwerkelijke tijden
Door Max Urai
© Saleh Kilic / Karoly Effenberger / Mark Uyl / Mateo Vega / Stefaan Temmerman
De Libris voor een tijdreisroman van Rob van Essen, de Boekenbon Literatuurprijs voor Esther Gerritsens boek waarin de halve mensheid naar de ruimte verhuist en steeds meer titels met een utopische of dystopische inslag: sciencefiction lijkt bezig aan een opmars in onze literatuur. Max Urai, scifi-schrijver en docent, ziet een scene die ideeënrijk, toegewijd maar ook versplinterd is.
Lees de recensie van Van Essens bekroonde roman
De zee is een minnaar
Door Sofie Vandamme
© Beeldbank Kusterfgoed
Dit jaar is wetenschappelijk bewezen wat velen al lang aanvoelen: uitwaaien op het strand is gezond, want zeelucht versterkt de weerstand. Ook in de literatuur vind je dat soort ‘zelfzorg-aan-zee’. Maar moest de vrouwelijke onstuimigheid vroeger vooral getemperd worden, dan mag je die vandaag uitbundig vieren in boeken.
Dit artikel komt uit ons nummer met als thema Van wie is de Noordzee?
Van spoken word tot slampoëzie: podiumpoëzie is overal
Door Anke Verschueren
© Jonas Verbeke
Podiumpoëzie is gemeengoed geworden, spoken word en slam poetry hoor je overal. Hoe is dat gebeurd? Anke Verschueren, zelf performer, zou er een boek over kunnen schrijven.
Dit artikel komt uit ons nummer met als thema Spelen met taal
De kinderboeken van Marit Törnqvist zijn kleine eilandjes waar je rustig kan aanmeren
Door Yelena Schmitz
© Rogier Veldman
Nu schrijver en illustrator Marit Törnqvist de prestigieuze Johannes Vermeerprijs 2024 ontvangt, omringt schrijver Yelena Schmitz zich opnieuw met de boeken waarin ze als jonge lezer zo graag heeft vertoefd.
Met TikTok gaan we de leescrisis niet oplossen
Door Jeroen Dera
Wie denkt de dalende leesvaardigheid te kunnen bestrijden door jongeren op TikTok populaire boeken vol spanning en actie aan te bieden, zal van een koude kermis thuiskomen. Het leesniveau opkrikken lukt alleen met teksten die een beroep doen op de verbeelding en het taalvermogen, schrijft expert literatuuronderwijs Jeroen Dera. Haal jongeren binnen met wat ze kennen, en stuur hen naar buiten met iets wat schuurt
Ook de uitgeverij zal door AI veranderen
Door Maarten Dessing
© Wikimedia Commons
AI was dit jaar ook niet weg te slaan uit de literatuur. Zeker toen bleek dat het uitgeefconcern VBK vertalingen naar het Engels produceert met artificiële intelligentie, volgde er stevige kritiek. Begrijpelijk, maar toch was het commentaar ook wat kortzichtig: wie denkt dat uitgeverijen zich ver zullen houden van AI vergist zich.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.